Hoogtekaart Nederland WCS (niet te clippen)

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het bepalen van NAP waarden bij coordinaten. Sinds het DTM model van PDOK (hoogtekaart) erg nauwkeurig is zou ik deze willen gebruiken ipv bijvoorbeeld de WFS file met NAP punten. Als ik de kaart echter wil clippen op mijn coordinaten, welke als point layer zijn ingeladen, is het bestand te groot. Mijn computer trekt dit niet. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals pseudo color en dan intervallen creeëren zodat het bestand wat kleiner zou kunnen worden maar niks werkt.

Wat ik specifiek wil:
De punten op de map, binden aan de kleurcode van de WCS file (hoogte). Hoe doe ik dit zonder dat mijn computer crashed;p

Dank bij voorbaat!

Wat voor software gebruik je? QGIS misschien?

Je kunt de AHN WCS kaartlaag toevoegen, het handigst met de PDOK Services plugin.

Daarna samen met je punten-kaartlaag als input gebruiken met het processing algorithm “Sample raster values”:

Je krijgt dan een nieuwe puntenlaag met een extra kolom met de gevonden hoogten.

2 likes

Een WCS moet je ook niet van raster naar vector willen veranderen, dat levert op z’n best een zo grote hoeveeld gegevens op, dat QGis er inderdaad niet meer mee om kan gaan. Om te bereiken wat je wil, hangt het er een beetje van af hoeveel punten je hebt, en of je van het maaiveld uit wil gaan (DTM) of van het Surface model (DSM). De laatste bevat ook bomen, struiken, huizen, auto’s enzovoorts.
Let ook op dat punten die in het water vallen, geen waarde zullen krijgen, omdat er geen data in de AHN zit op die plekken. Hetzelfde geld voor bouwwerken, als je punten binnen Panden vallen, zullen ze ook geen hoogte krijgen. Maar als je de DSM gebruikt, dan krijgen je punten de hoogte van het dak, dus dat is misschien ook niet wat je wil.

Edit: Raymond was me net voor met het posten van de werkwijze :smiley:

1 like

Wat je hier laat zien is Texel. Is het alleen Texel, of heel NL?

De ligging van huizen ten opzichte van NAP word dus een probleem. Want als je de DSM gebruikt, krijg je de waarde van het dak, en als dat een schuin dak is, dan hangt het er ook nog van af of het punt aan de dakrand ligt, of dichter bij de nok. En bij hoogbouw word het helemaal leuk.
En als je de DTM gebruikt, dan liggen vrijwel alle VBO-punten (ik neem aan dat je die gebruikt) in een leeg gebiedje van het AHN, omdat panden er uit gefiltert zijn.
Ik denk dat je dan beter de Panden als polygoon kunt downloaden uit de BAG, en die over de DTM leggen, dan krijg je de hoogte van het Pand op Maaiveld. Alleen is dat al voor je gedaan

Zelf zou ik rechtstreeks van PDOK downloaden, overigens…