Beste leden,
Weet iemand of het mogelijk is om hoogtemetingen te krijgen vanuit het AHN van het jaar 1996?
Groet, Mart
Beste leden,
Weet iemand of het mogelijk is om hoogtemetingen te krijgen vanuit het AHN van het jaar 1996?
Groet, Mart
Hallo Mart,
Deels. De oudst beschikbare versie van de AHN, de AHN1, is tussen 1996 en 2003 opgenomen. Dus van verschillende delen is de info inderdaad uit 1996, maar van andere delen is de data uit 2003.
Afhankelijk van welk gebied je geinteresserd in bent, kan het antwoord dus ja zijn. Op https://www.ahn.nl/dataroom is een plaatje te vinden met welke gebieden in welke jaren zijn opgenomen. Je kunt die gebieden ook downloaden om iets gedetailleerder te kunnen zoeken.
Hallo sbjager,
Dankjewel voor je reactie. Ik heb het plaatje gevonden en ik zie inderdaad dat mijn gebied wel rond dat jaartal is opgenomen in AHN1. Weet je toevallig hoe ik bij AHN1 kom? Via de AHN viewer kan ik niet verder terug dan AHN2.
Groet, Mart
Hallo Mart,
Als je op dezelfde pagina een stukje terug naar boven scrollt, zie je een tabel met alle bestaande opties, ook voor de AHN1. Voor de DTM is er de Ellipsis Drive optie (een viewer), en WMS, WMTS en WCS service-links.
Moet er wel bij zeggen dat de WCS-service vanaf die server niet werkt zoals het hoort als je QGis gebruikt, althans niet in mijn ervaring.
In 1996 stond de LiDAR-techniek waarmee het AHN wordt ingewonnen nog in de kinderschoenen. Daarom is een aantal jaar geleden besloten het AHN1 niet meer te publiceren.