Hoogteverschillen tussen AHN3 kaartbladen

Ik ben nieuw in GIS en werk met veel plezier de QGIS trainingshandleiding door. Natuurlijk is het dan leuk om wat je leert op je eigen omgeving toe te passen. Omdat ik in een gebied woon met veel reliëf (Jekerdal, Maastricht), heb ik de kaartbladen M_69AZ1 en 2 (AHN3 0,5m DTM) opgehaald. Daar waar de kaartbladen op elkaar aansluiten zie ik een hoogteverschil van ca 2 cm. Dat leidt bij verschillende weergaves tot storende effecten, waardoor duidelijk de overgang tussen de kaartbladen zichtbaar is.
Kan een meer ervaren gebruiker van de gegevens mij uitleggen wat er aan de hand is? En ongetwijfeld is er een tip om de overgang tussen kaartbladen te nivelleren. Een beetje hulp stel ik zeer op prijs!
groet, Geert

Hoi Geert, het probleem zit niet in de data, maar in de visualisatie; als je twee raster bestanden in QGIS laadt, zal QGIS op basis van de minimale en maximale waarde in het raster bestand automatisch een stijl genereren. Omdat deze statistieken per kaartblad verschilt ziet het kaartbeeld voor elk kaartblad er iets anders uit bij het inladen. Het is dus niet zo dat er een hoogteverschil in de data zit, het probleem zit in de visualisatie.

Je kan het probleem oplossen door de styling van de ene laag op de andere laag te copy-pasten. Zie onderstaande screenshots:

3 likes

Zie ook dit antwoord op gis.stackexchange.com.

2 likes

Anton, dank voor je reactie; precies hoe mijn kaart er nu uit ziet en eruit zou moeten zien. Ik kan verder zonder drempel!

1 like