De laatste dagen krijg ik wel eens 429 fouten bij het bevragen van de Ruimtelijke plannen opvragen api (too many requests). In tegenstelling tot andere api’s zie ik in de documentatie geen informatie over throttling: https://developer.omgevingswet.overheid.nl/api-register/api/rp-opvragen/
Kunnen de limieten van deze api gedeeld worden, zodat ik mijn client daar op aan kan passen?
Sommige API’s hebben een beschrijving als:
Voor deze API geldt een bevragingslimiet van 10 per seconde
Hallo Ynte,
Wil je het resultaat van je contact ook hier delen?
Sinds een paar dagen zie ik ook regelmatig fout 429 verschijnen bij het bevragen van Ruimtelijke plannen opvragen v4.
En wij zijn ongetwijfeld niet de enigen die dit ervaren.
Het gebruik van Ruimtelijke plannen opvragen Api v4 valt onder een fair use policy. Momenteel wordt er gekeken of er daadwerkelijk een beperking moet worden opgelegd. Wel komt er bij overmatig gebruik de foutcode HTTP 429 terug. Wij adviseren niet meer dan 5 requests per seconde uit te voeren. Bij het optreden van HTTP 429 zal er nog verder teruggeschroefd moeten worden.
Kunt u het laten weten wanneer dit aantal nog problemen geeft?
Het is mij niet duidelijk of er recent iets is gewijzigd, of dat we ineens pech hebben.
Een ‘fair use’ limiet van 5 requests / seconde is veel lager dan de api’s met een “officiele” bevragingslimiet
Ik zal deze rate limits even toelichten. Deze zijn inderdaad recent toegevoegd gezien we een onverwacht patroon aan hoge volume verkeer hebben geconstateerd. Dit ging zowel om wel als niet legitiem verkeer.
Na een aantal interne maatregelen hebben we we onze systemen gemonitord of deze effect hebben gehad.
Sinds vanochtend heb ik de rate limit voor gebruikers van RP-opvragen-V4 api opgeschroefd van 5 naar 10 rps en houden we dit in de gaten.
Mocht je hier nog steeds last van ondervinden, meld dit vooral bij IPLO. Dan kunnen we er naar kijken.
Meld dan ook je use case want wij als team krijgen deze informatie ook door en kunnen we meedenken voor een werkbare oplossing.
Dit gaan we ook toelichten in onze API documentatie zodat dat ook duidelijk is voor de afnemer.
Bedankt voor de toelichting! 10rps lijkt mij redelijk. Voor het ophalen van de informatie die ik zoek, moet ik meestal best wat requests achter elkaar doen. Informatie over een locatie is immers vaak verdeeld over meerdere documenten. Maar met deze limiet erbij merk ik eigenlijk niet heel veel verschil in wachttijd.
Een requestlimiet is wel een prikkel om grotere pageSize’s aan te vragen. Ik weet niet wat dat voor uitwerking heeft op jullie backend.