Hulp gevraagd: dataset(geanonimiseerd) met bedrijven instellingen voorzieningen in de Amsterdamse plantagebuurt

Geachte GIS deskundigen,

Voor mijn promotie onderzoek naar functiemenging in de Nederlandse stad ben ik op zoek naar een dataset van de plantage buurt te Amsterdam waarin alle fysiek in het gebied gevestigde bedrijven instituten organisaties cafes restaurants etc geregistreed zijn. In feite een mapping van het ouderwetse telefoonboek waarin ik middels een polyline atributen kan selecteren en exporteren als databestand.

Via de BAG kan ik alle bouwkundige entiteiten (hun gebruiksdoel en afmeting incluis) in een gebied vinden. Voor wooneenheden valt de BAG registratie samen met het aantal woningen. Echter kan ik in de BAG niet zien hoeveel bedrijven er bijvoorbeeld in een kantoorpand zitten, of hoeveel culturele organisaties in een museumgebouw.
Wie heeft hier een suggestie? is er een PDOK laag telefoonboek of goudengids die je kan openen in QGis ?

groeten Joost van den Hoek, Amsterdam Shanghai.

Naar mijn weten is dergelijke informatie alleen beschikbaar (tegen betaling) bij de KvK.

Een alternatieve optie hiervoor is de Open Street Map, maar ik weet niet of deze set compleet is. Je kan eenvoudig selecties hieruit maken met onderstaande tool:

Er is ook OpenKvK: OpenKvK API documentatie - overheid.io , weet niet hoe volledig en dat is en verdere voorwaarden. Maar er staan ook bijv BAG pand-id’s in. Door bijv de mogelijkheid op Postcode queries zou je een eind kunnen komen.

Dank voor je bericht mr. Geogap… ik ga ermee aan de slag. Hartelijke groet, Joost van den Hoek.

Just, dank je voor je suggestie, ik ga ermee aan de slag. Groet, Joost van den Hoek.

Hoi Joost

Als buurtbewoner ben ik bovengemiddeld geĂŻnteresseerd in je onderzoek :wink:

  1. KvK heeft een heel klein beetje open data, maar wellicht voldoende voor jouw onderzoek:
    KVK Handelsregister Open Data Set

  2. Maps.amsterdam.nl heeft een functiekaart: Niet-woonfuncties (Functiekaart)
    Zie ook de toelichting daarbij (onderaan de legenda)

Succes,

Gert-Jan

1 like

Dag allemaal, Dank voor de reacties. Soms is het allemaal veel gemakkelijker dan je denkt.Op de website van de gemeente amsterdam staan zeer gedetailleerde functiekaarten klaar, op adres niveau met bedrijfsnamen.beschrijvingen en oppervlakten. Even inladen in QGIS en klaar.

groeten Joost van den Hoek

1 like

Goed om te lezen, dat die Functiekaart was wat je zocht!

1 like

Deze kick-start geeft vast ruimte voor een verdiepingsslag :wink:
Ik blijf -als buurtbewoner- graag op de hoogte van uitkomsten van het onderzoek!

Hoi Gert-Jan, 10 jaar geleden bedacht ik de Mixed-use index MXI. Het broertje of zusje van de FSI, de floor space index, indicator van stedelijke dichtheid. De MXI wordt mondiaal gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek naar de stad. In Nederland wordt de MXI bijvoorbeeld gebruikt door het PBL. Nu ben ik bezig om deze “innovatie” uit te werken in een proefschrift. Het gaat niet zozeer om de prachtige plantage maar meer om het meten van de mix. De plantage heeft een prachtige functiemix op niveau van gebouw blok en buurt,omdat het een oud organisch gegroeid stuk stad is. Groeten Joost van den Hoek.

Net binnen van @CBS: De tabel Kerncijfers Wijken en Buurten 2018 is aangevuld met gegevens over bedrijfsvestigingen!

1 like