Hulp met Ruimtelijkeplannen API

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw met API’s en ik heb wat hulp nodig. Ik wil graag ruimtelijkeplannen (zoals enkelbestemmingen, dubbelbestemmingen, enz.) extraheren die overlappen met een specifiek gebied of een gemeentegrens, en dit vervolgens visualiseren in ArcGIS Online. Ik heb al een API-sleutel, maar ik weet niet goed hoe ik de data moet benaderen. Ik heb een paar pogingen gemaakt met get, maar het is me niet gelukt om de geometries via gml uit te trekken.

Heeft iemand ervaring met het ontsluiten van deze gegevens via de ruimtelijkeplannen API en kan die mij adviseren over de stappen die ik moet nemen?

Alvast bedankt!

1 like

Ik heb eens wat gemaakt om de maximale bouwhoogtes eruit te halen.

Om te zien wat ik precies heb, kun je denk ik het beste een locatie (in de gemeente Haarlemmermeer, specifiek Badhoevedorp) in deze webmap aanklikken:

https://geoplaza.maps.arcgis.com/home/item.html?id=c55538e685964207bba1fbdaffa92e71

En vergelijken met de gepubliceerde plannen op ruimtelijke plannen. Dan zie je wellicht wat overeenkomsten en verschillen in attribuut waarden.

Laat maar weten of dit ongeveer is wat je zoekt. Het was in elk geval een hoop gepuzzel met Python, qgis, Excel en uiteindelijk de Share via ArcGIS.

Ja, dit is het. Maar voor al deze lagen (schriftlagen in foto’s) heb ik 8 kleinere gebieden waarvan ik de gegevens moet extraheren. Kun je je methode delen? Bedankt, Thomas!

Dag @Isabelle ,

Ik ben geen ontwikkelaar, maar kan je wellicht wel wat op weg helpen.
De API specs van de ‘ruimtelijke plannen API’ vind je hier:

Je kunt niet met één request de laag met bestemmingen bevragen. Het bevragen van bestemmingen (in jouw geval bestemmingen die liggen in een gebied | polygoon) gaat in twee stappen:

Stap 1: welke bestemmingsplannen hebben een ‘intersect’ met mijn polygoon?
Dat gaat met dit POST request

curl --location 'https://ruimte.omgevingswet.overheid.nl/ruimtelijke-plannen/api/opvragen/v4/plannen/_zoek?planType=bestemmingsplan' \
--header 'X-Api-Key: <Jouw API key>' \
--header 'Content-Type: application/json' \
--header 'Content-Crs: epsg:28992' \
--data '{
    "_geo": {
        "intersects": {
            "coordinates": [
                [
                    [
                        143716.56,441039.45
                    ],
                    [
                        143785.44,
                        441038.61
                    ],
                    [
                        143780.4,440989.05
                    ],
                    [
                        143724.96,440996.61
                    ],
                    [143716.56,441039.45                   ]
                ]
            ],
            "type": "Polygon"
        }
    }
}'

In de response lees je dat NL.IMRO.0216.BPBinnenstad-OH01 één van de bestemmingsplannen is die een intersect heeft met de polygoon.

STAP 2: welke bestemmingsvlakken van NL.IMRO.0216.BPBinnenstad-OH01 vallen binnen de polygoon?

Dat doe je met dit POST request:

curl --location 'https://ruimte.omgevingswet.overheid.nl/ruimtelijke-plannen/api/opvragen/v4/plannen/NL.IMRO.0216.BPBinnenstad-OH01/bestemmingsvlakken/_zoek?expand=geometrie' \
--header 'accept: application/hal+json' \
--header 'Accept-Crs: epsg:28992' \
--header 'Content-Crs: epsg:28992' \
--header 'X-Api-Key: <jouw API key>' \
--header 'Content-Type: application/json' \
--data '{
    "_geo": {
        "intersects": {
            "coordinates": [
                [
                    [
                        143716.56,441039.45
                    ],
                    [
                        143785.44,
                        441038.61
                    ],
                    [
                        143780.4,440989.05
                    ],
                    [
                        143724.96,440996.61
                    ],
                    [143716.56,441039.45                   ]
                ]
            ],
            "type": "Polygon"
        }
    }
}'
1 like

Hi Thomas, heb jij deze week tijd om even samen te kijken naar de oplossing? Ik worstel nog… We kunnen misschien via Teams afspreken?

Hoi, Tuurlijk geen probleem. Maar eigenlijk heb ik alleen morgen tijd. Stuur je me een berichtje met je e-mailadres??