Hydrologisch gecorrigeerd Digitaal Terreinmodel (DTM)

Goedemorgen allen,

Ik ben op zoek een Digitaal Terreinmodel (DTM) dat hydrologisch gecorrigeerd is voor het modelleren van waterstromen binnen de stedelijke omgeving na (hevige) regenval. Nu weet ik dat er via het AHN en via PDOK een DTM van heel Nederland vrij beschikbaar is met een hoge resolutie (0.5m), dus ook van de steden Den Haag, Rotterdam of Amsterdam.

Echter kan ik niet vinden of deze data ook hydrologisch gecorrigeerd is, en daarmee of deze geschikt is voor het modelleren van waterstromen over het stadsoppervlak. Ik heb ook gekeken bij het NHI, maar ook daar is de data portal niet echt duidelijk naar mijn mening.

Om te verduidelijken waar ik naar opzoek ben, is hier een link naar een soortgelijk product dat beschikbaar is voor Vlaanderen. Digitaal hoogtemodel dat hydrologisch gecorrigeerd is:

Alvast vriendelijk bedankt.

Groet Chiem

Ik vraag me af of dat voor het vlakke (deel van) Nederland überhaupt mogelijk is. De lokale hoogteverschillen vallen vaak binnen de ruis van de lidarmetingen. Het lijkt me bovendien dat de effecten van straatkolken (putten in het dagelijks spraakgebruik) en bebouwing daardoor niet verwaarloosbaar zijn, maar dat dit nauwelijks te modelleren valt?

Chiem, ik heb je vraag die je aan RWS hebt gesteld al beantwoord.
Ik bedacht me nu dat op de waterinfodag van 16 maart een interessante presentatie is geweest: het modelleren van waterstromen na een flinke bui. Ik neem aan dat daar ook een hydrologisch model aan ten grondslag ligt wat vergelijkbaar is als wat jij zoekt Chiem.
Wat als de ‘Waterbom’ bij ons valt? - Waterinfodag

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.