Id nummer vast zetten in tabel

Goedendag,

Iemand enig idee waarom bij mij het id nummer wijzigt als je een aanpassing doet door een wijziging aan te brengen in de attributentabel? Zou deze graag vast zetten als dat mogelijk is,

Groet,

Aan de hand van de beperkte informatie die je geeft kan ik alleen gissen dat je het ID nummer verwart met de regelnummer in QGIS attributentabel. In de screenshot is 1 t/m 5 niet het ID, maar de regelnummer
image

Het groen omkaderde is een deel van een ID. Dat zou niet moeten wijzigen als je een aanpassing doet. Dus als dat gebeurt, wil je dan wat meer achtergrondinformatie geven over je attributentabel en wat je precies wijzigt zodat het ID veranderd?

Hopend dat het nu iets duidelijker is zo haha. Aan de linkerkant zie je staan:id, dit nummer veranderd van bijv 1 naar 989 als ik de inhoud van de attributentabel van nummer 1 wijzig. Bijvoorbeeld in de regel van id nummer 1 staat of de gebouwen in goede of slechte conditie verkeren. Pas ik die aan van goed naar slecht, veranderd het nummer van 1 naar 989.

Hoi Mn1989 (wat een korte naam trouwens :slightly_smiling_face:)

Je loopt aan tegen het verschil tussen een “surrogate key” (die alleen een technisch doel dient; met name om een databasetabel-record uniek te identifceren, tegenover een “business key” (die een inhoudelijke waarde heeft, zoals een klantnummer, productnummer, BSN etc.)
Databasetechnisch handig (zeker bij editen) om die 2 uit elkaar te houden; een surrogate key (“id”) slechts als technisch middel te gebruiken (die door je database wordt toegekend), en daarnaast een “eigen” business key te hanteren waarvan je zelf de nummering in de hand hebt.

groet,

Gert-Jan

Wordt er soms gesorteerd op het veld dat je aanpast?

Dag Gert Jan,

Ah oke dus als ik je goed begrijp dus een nieuw veld aanmaken met “nummering” om elk object een eigen nummer te geven? Het is dus normaal dat het id nummer veranderd als je iets wijzigt in de tabel?

Groet,

Melvin

Ps heb geen ict achtergrond😅

Hoi Melvin,

Klopt, een eigen nummer aanmaken is het handigst.
Of zo’n ID nummer verandert is een beetje afhankelijk van het type brontabel, en van de applicatie (in dit geval QGis); bij een shapefile kan dat anders werken dan bijv. bij een postgis database.

Top bedankt voor het mee denken!