Identificeren van publieke en privaat eigendom

Hi,

Ik vroeg me af of iemand me zou kunnen adviseren wat de beste manier is om publieke en privaat grond te identificeren. Dit zou via een WFS service moeten doordat ik eigen intersecties wil maken waarbij een object dus ‘binnen’ publieke of privaat grond wordt geïdentificeerd.

Nu heb ik hiervoor gekeken naar de “kadestralekaartv4” dataset, en specifiek, naar de “openbareruimtelabel” dataset. Waarbij ik dus privaat definieerde wanneer het niet binnen de “openbareruimtelabel” gedefinieerd is. Dit creëert het probleem wanneer niet alle data binnen “openbareruimtelabel” is gedefinieerd ik geen onderscheid kan maken tussen “onbekend” en “privaat”.

Wellicht is de dataset “Publiekrechtelijke Beperking” hier beter voor. Echter, ondersteund dit alleen een WMS variant wat het creëren van intersecties lastig maakt.

Zou kan iemand mij hier in de juiste richting sturen?

Een duidelijk onderscheid tussen publiekrechtelijke en privaatrechtelijke is niet goed via open (basisregistratie) data te verkrijgen. Ik heb dit wel als wens geuit in de recente enquête over verbetering basisregistraties.

Het gebruik van openbare ruimtelabels zou ik niet adviseren, want dit betreft grotendeels puntlocaties van straatnamen, dus geplaatst op BGT-objecttype wegdeel (en soms op andere BGT-objecttypen zoals waterdeel). En dit soort (grotendeels publiekrechtelijke) objecttypen kan je direct al in de BGT herkennen. Moet je dus wel de BGT kiezen in plaats van de BRK.

En kan je dit nog het beste benaderen via het objecttype onbegroeidterreindeel met bgt-fysiekVoorkomen ‘erf’.

Dit geldt lang niet overal en deze erven worden ook door de panden onderbroken, maar het geeft in de veel gevallen een goede benadering van privaatrechtelijk eigendom.

Het is natuurlijk wel zo dat hier ook ook ‘erven’ van publiekrechtelijke rechtspersonen onder vallen (denk bijvoorbeeld aan erven bij gemeentelijke accommodaties).

Verder zijn er natuurlijk heel veel begroeideterreindelen met een bgt-fysiekvoorkomen anders dan ‘groenvoorziening’ te zien als particulier (of semi-publiekrechtelijk) eigendom.

Al met al ‘lapmiddelen’, maar je moet toch wat…

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.