Ik ben opzoek naar de industrie functie van de plaatsen in Nederland

Goedemiddag allen,

Ik ben opzoek naar het aantal industrie functie per woonplaats binnen Nederland via het bagviewer.kadaster.nl

Kan iemand mij hierbij helpen.

En daar bedoel ik bij Bijvoorbeeld
Amsterdam 2500 industriefunctie’s
Oss 850 industriefunctie’s
Macharen 5 (Dorpje)
Schaijk 80 (dorpje)

Volgens het kadaster is Er is een BAG Extract van heel Nederland gratis te downloaden.

Ik hoor graag of iemand mij hierbij kan helpen

Dag Kevin,
Het BAG extract staat hier: Gratis download BAG Extract - Kadaster.nl zakelijk
Dat extract geeft inzicht in de gebruiksfunctie (waaronder industrie functie: industriefunctie | Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) | Kadaster) van alle BAG verblijfsobjecten. Het vraagt wel enige (technische) vaardigheid om daaruit het aantal industrie functies per woonplaats te extraheren.

Goedemorgen Bart,

Ben jij misschien die persoon die mij hier verder mee kan helpen ik ben helaas niet zo technische onderlegd :see_no_evil:?

Nee, ik ben die persoon niet. Je zou ook eens kunnen kijken in CBS Statline. Bijvoorbeeld hier: CBS Statline

wat is precies de achtergrond van je vraag en wat wil je bereiken?

Er is namelijk ook een geopackage bestand van de BAG (7.13 gb)
https://service.pdok.nl/lv/bag/atom/downloads/bag-light.gpkg

met Qgis kan je daar wel op filteren op verblijfsobject en industriefunctie.
Daarna is het relatief eenvoudig om per gemeente of in elk geval per woonplaats, het aantal verblijfsobjecten met industriefunctie te tellen.

Maar dat lijkt me pas het halve werk.

Wellicht heb je een groot industrieel complex in je eigen omgeving? Als je dan in de BAG-viewer kijkt, kun je je wellicht verwonderen & verbazen hoe dat is geregistreerd in de BAG.
Dat verwonderen & verbazen doe ik in elk geval met Tata Steel:

Het zal gerust conform de regels van de BAG zijn, maar wellicht is dat minder bruikbaar voor jouw beoogde doel.
Ik lees bijvoorbeeld een adres ‘Tata Steel’ met een ‘overige gebruiksfunctie’.

Het gehele complex is ‘natuurlijk’ industriefunctie, maar de BAG registreert alleen de netto gebruiksoppervlakte van de gebouwen. Dus dat valt een stuk kleiner uit.

Als je de geopackage bekijkt, zal je gerust ook ‘industriefuncties’ van 15m² tegenkomen. Soort bergingen of iets dergelijks. Is dat wat je wilt? Een complex als Tata Steel dat telt als 1 (met een ‘overige gebruiksdoel’, dus deze zal nog buiten de telling vallen) maar ook een klein afgelegen dingetje dat toevallig een ‘industriefunctie’ heeft, dat telt als 1?

1 like

Goedenavond Thomas,

Mijn doelstelling is een soort prognose ik ben werkzaam in de logistiek en ik denk dat bijvoorbeeld industrie terreinen van 75 tot 150 industriële adressen 1 stop per dag hebben industrie terreinen met 151 tot 300 industriële adressen 2 stops per dag hebben etc etc.

En dit wil ik graag in kaart gaan brengen ik heb op googlemaps en op het kadaster zitten kijken.
Alleen dit is ontzettend veel werk en ook niet helemaal nauwkeurig als je dit op het blote oog moet gaan doen.

Soms zijn het er 95 en tel ik er 60 en tel ik geen stop dus een gemiste woonplaats.
Maar andersom precies het zelfde ik tel er 95 en het zijn er maar 60 ik plan een stop in op een industrie terrein waar bijna tot geen klandizie zit.
Ook met de grotere industrie terreinen zijn het er nu 2 of zijn het er 4 als voorbeeld.

En het zou mooi zijn als er ook nog met vierkante meters rekening gehouden kan worden nu kom ik soms ook verzamelgebouwen dat in een pand van 200 vierkante meter 60 garage boxen zitten waardoor een woonplaats al snel aan 75 komt terwijl het er werkelijk misschien maar 50 zijn waardoor de woonplaats zou afvallen.

1 like

poeh dit is een heel andere tak van sport dan ik gewend ben. Maar wel gaaf dat ook dit een toepassingsgebied is voor het (her)gebruik van de BAG-gegevens.
Maar help even:
Wat bedoel je precies met “een soort prognose” en “1 stop per 75 tot 150 industriële adressen”?
Wat moet er ‘stoppen’?

Ik begrijp dat je ergens 95 BAG-adressen met ‘industriefunctie’ hebt en dat jij er 60 telt op google-maps? Die 60 is minder dan 75, dus geen ‘stop’. En dan ‘mis’ je de woonplaats? Hoe dan?
En dan mis je klandizie?

Heb je dan niet liever de KVK Open Dataset?

Daarin staat per postcode ook van alles over bedrijfsactiviteiten (SBI-code). Denk als je een beetje puzzelt welke SBI-code’s bij je klandizie horen, je een stuk verder komt dan met ‘industriefunctie’ uit de BAG?

Als het goed is hebben de verblijfsobjecten een oppervlakte, dus als die garageboxen een eigen adres hebben, kun je daar de individuele oppervlakte bij vinden.
En heeft de CBS buurten-kaart geen gegevens over de hoeveelheid industrie per buurt?

Cool dat je je meldt op het geoforum met deze vraag. In feite ben je nu bezig met een data-analyse en zoek je de juiste bronnen. Er is veel data beschikbaar met een geocomponent maar de juiste informatie vinden blijkt vaak lastig. Je zal ook de context van die aanwezige data moeten beschouwen zoals: waarom is het destijds ingewonnen, met welk doel en in welke frequentie vinden er updates plaats. PDOK stelt onder andere data beschikbaar in (geo)webservices en downloads en richt zich nu op OGC API’s. Deze en komende maand zullen deze naar productie worden gebracht. De informatie is hetzelfde maar beter vindbaar en via een API beschikbaar die je vervolgens kunt selecteren (met enkele filters) en dan via een eigen style in een mooi kaartbeeld kunt gaan tonen.

Naast de GeoPackage BAG is ook een vlakkenbestand van de bedrijventerreinen in Nederland beschikbaar: IBIS Downloads · IBIS openbare bestanden groep · Samenwerkingsplatform Provincies.

Voor het bepalen van het aantal BAG-adressen met een industriefunctie zou middels een SQL statement een minimum gebruiksoppervlakte kunnen worden ingesteld, zodat een betere telling kan worden uitgevoerd.
Toegepast op het aantal BAG-adressen per woonplaats met gebruiksdoel industriefunctie en een gebruiksoppervlakte van 100 vierkante meter of meer (kan in de DB Manager in QGIS worden uitgevoerd):

SELECT
"verblijfsobject"."woonplaats_identificatie" AS woonplaats_id,
"verblijfsobject"."woonplaats_naam" AS woonplaats_naam,
count("verblijfsobject"."identificatie") AS industriefunctie_aantal
FROM verblijfsobject
WHERE "verblijfsobject"."gebruiksdoel" LIKE '%industrie%'  AND "verblijfsobject"."oppervlakte" > '99'
GROUP BY "verblijfsobject"."woonplaats_identificatie"
ORDER BY count("verblijfsobject"."identificatie") DESC

Eerste vijf rijen (bestand uit 2024):

Goedemiddag Fabian,

Dit is wel wat ik zoek.

1. Gebruikersdoel Industrie (Dan schakel ik ook woonhuizen uit die op of langs een industrie terrein staan al uit als het goed is.
  2. gebouwen groter dan 50 m2 (dan filter ik de garage boxen al weg)

Heb je misschien interesse om mij te helpen ik ben verder niet technische aangelegd helaas.
Zou je mij misschien willen contact op volgende email adres Kevin@vanlentlogistics.nl

Gr Kevin