Image printen uit Qgis

Hoge resolutie luchtfotos kunnen vanuit Qgis worden geprint. Ik merk dat met jpeg toch een soort herberekening gebeurd. Zijn er betere opties dan jpeg? Liefst zou ik het origieel houden met een een geotiff world file? Kan dat? Ervaringen?

De luchtfoto’s kun je ook direct als GeoTiffs downloaden dacht ik.

Ja dus, alleen 1x1km vakjes.

Met bijvoorbeeld PNG zou je dit probleem niet moeten hebben, en is het beeld toch te openen door anderen. Ik sluit overigens niet uit dat er al een herbemonstering of compressie plaatsvindt in de WMTS service, wat dat betreft geeft de link van @Anton garanties op het beste resultaat.

Hoe maak je de export?

  • Het kaartvenster als afbeelding opslaan
  • De rasterlaag exporteren (hier kun je GDAL opties invoeren)
  • Een layout maken en exporteren

Je beste optie is om de luchtfoto’s te downloaden zoals Anton aangeeft. Er worden altijd jpeg’s geserveerd, ook al specificeer je PNG: 2021_orthoHR luchtfoto vanuit PDOK API niet identiek aan download opendata.beeldmateriaal.nl - #11 door rbhailal

Uiteraard kan het zo zijn dat QGis bij het printen nog het een en ander doet, dat weet ik niet - maar door te downloaden krijg je in ieder geval de beste brondata voor printen voor zover ik kan zien.
JPeg is inderdaad een lossy compression helaas.

Bedankt zover heren. Probleem dat ik heb met de orginele (geo)tiff is dat ze world bestanden missen. Die hebben we nodig in cad en maakt Qgis netjes aan met het printen. Zover ik weet levert beeldmateriaal dit bijvoorbeeld niet los. De info zit neem ik aan in het geo-gedeelte van geotiff.

dan moet je weten dat luchtfotos vaak in dwg cad software wordt gebruikt. Qgis is een hele goede aanvulling. Maar direct geotiff inladen werkt dus niet omdat het gros van de cad applicaties dat concept niet ondersteund. World files wel!

Dus het is een beetje laveren tussen beide werelden om het goede te verenigen. :slight_smile:

Bijzonder dat jouw CAD wel worldfiles kan lezen maar geen GeoTiffs.

Er zijn misschien meer handige manieren. Bijvoorbeeld:

  1. Inlezen GeoTiffs in QGIS
  2. Laag opslaan als GeoTiff
  3. Aangeven dat een worldfile opgeslagen moet worden (dat doe je zo:)

Als je CAD omgeving geen GeoTiffs kan lezen dan kun je ze nog converteren naar PNG, misschien met PhotoShop. Ik heb ooit hele mappen aan Top25 rasters op die manier automatisch geconverteerd.

De worldfiles moet je dan even hernoemen naar pnw-bestanden.

1 like

Met GeoTiffExamine kun je een worldfile aanmaken uit een GeoTiff. Hierbij blijft de GeoTiff ongewijzigd.

1 like

Zowel AutoCAD als MicroStation kunnen dat. Welk CAD gebruik jij dan die dat niet kan? Vind dat wel opmerkelijk, zeker omdat geotiffs al zo lang bestaan en zo algemeen gebruikt worden (DEM’s!). Van Microstation weet ik dat die dat al zeker 20 jaar ondersteund. Ik ben dus wel nieuwsgierig naar wie dat niet zou kunnen (ook omdat ik dan weet dat ik die moet vermijden :wink: :-D).

Maar goed, er zijn zoals de vorige posters al aangaven genoeg manieren om een world file uit een geotiff te halen, dus zo’n groot probleem is het nu ook weer niet, lijkt mij.

Cad sotware kan geotiff als underlay niet zomaar goed op rd leggen, dat werkt gewoon niet. Ook jij kan dit niet. :slight_smile: Ik heb het over het juist op coordinaten leggen met world files. En die mis ik. Maar goed, je snap het niet. Ik ben wel geholpen :slight_smile:

Je bedoelt zeker dat je het niet goed kunt uitleggen :slight_smile:

Gaat ie lekker mijnheer de moderator?! Of ga je me zo weer verbannen?!

“Bijzonder dat jouw CAD wel worldfiles kan lezen maar geen GeoTiffs”

Wat is Daar bijzonder aan? En waarom dat toontje!?
Jij kan dat wel ? Jij werkt toch ook met AutoCAD en kent Bricscad? Anders probeer het eens. Haha :grinning:

Ik vond je opmerking dat iemand het niet snapt, niet gepast, vandaar mijn reactie, in een poging het luchtig te houden.

Jouw vervolgreactie vind ik helemaal ongepast. Je bent verder geholpen dus bij deze sluit ik het topic.