Importeren .las file

Goedemorgen

Ik lees dat je een *.las file in QGIS kunt inlezen. Maar tot nu toe vind ik alleen tutorials op YouTube in slecht Engels.

Weet iemand waar ik een goede uitleg kan vinden? Liefst leesvoer en geen video.

vrgr Ron

Als goed Engels geen probleem is, lijkt me de documentatie een goed startpunt. Er is wel een plugin voor nodig, die ook documentatie lijkt te hebben - maar dat word uitgelegd in de QGis docs.

Een LAZ file kun je gewoon importeren met drag-drop vanuit je verkenner naar je map in QGIS. Ik vermoed dat dat met LAS dan ook lukt.

Heb het geprobeerd met deze:
https://basisdata.nl/hwh-ahn/ahn4/01_LAZ/C_64EN2.LAZ

Ik heb begrepen dat Las of Laz files erg groot kunnen zijn. Als in Gigabytes. Als het lijkt alsof er “niets” gebeurd, check dan even het geheugenbereik van je computer. Misschien is ie nog bezig met inladen.

1 like

Ik heb hier al eens een blog over geschreven:

Maar hoe het met LAS files werkt, weet ik niet.

1 like

Mooi blog Anton!

Ik begreep dat .LAZ een gezipte vorm van .LAS is, dus het werkt waarschijnlijk gewoon allebei.

De bestanden zijn inderdaad groot, daarom had ik als voorbeeld een kaartblad met voornamelijk water gekozen en maar een klein stukje land.

Bij het uitpakken gebruikte mijn laptop nauwelijk meer geheugen, maar wel alle processors. Dus dat moet je checken in je systeem-monitor. (Of je hoort het gewoon aan de ventilator :smile:)

QGIS maakt dan een kopie van de data in dezelfde map met .copg. in de filename, die inderdaad een stuk groter zijn. Hier mijn bestandsgrootten:

Die grote van 28GB duurde bij ongeveer 10 minuten

1 like

over 11 bestanden van tussen de 180 en de 645 MB heeft hij ongeveer 10 minuten gedaan. De LAS files zijn bij inlezen omgezet naar LAZ files die een stuk kleiner zijn inderdaad.

2 dingen die ik vreemd vind.

1 - De scan en de luchtfoto komen net niet overeen. Welke mag ik meer vertrouwen? De scan is een binnenscan dus ik begrijp dat hij niet helemaal overeen komt. Maar de verschuiving?

2 - Het zijn 11 las files. Waarom staat er 1 verkeerd en is er een manier waarop ik die goed kan krijgen?

Zijn dit plaatjes uit Qgis? Lastig om zo uitspraken kan doen over wat wel en wat niet ‘goed is’. Je zou het ook eens kunnen bekijken en vergelijken in CloudCompare (opensource). Luchtfoto, ruwe scan AHN tegen een achtergrond van BGT. Ik heb eens gekeken om een Tennet met scans vanuit Kavel 10.

N3D Tennet locatie Utrecht-Noord met N3D / WMS 8 cm in Vektor.io