IMRO GML openen in QGIS met juiste symbologie

Hallo allemaal,

Ik werk voor een regionaal archief. Mijn kennis van geo informatie is beperkt vandaar dat ik mij tot jullie richt.

Naast het uploaden naar ruimtelijkeplannen.nl heeft de gemeente de taak om bijv. bestemmingsplannen (permanent) te bewaren. Onderdeel daarvan is dat de bestanden op den duur naar het archief gaan. Een van de taken van het archief om te bestanden aan het publiek te tonen. Zolang de bestemmingsplannen (en ruimtelijkeplannen.nl zelf) nog online staan kunnen we eventueel daar nog naar verwijzen voor de originele staat. Als dat niet meer mogelijk is (denk over 50 jaar) moeten we alsnog een manier hebben om dit te verzorgen, het liefst zonder informatie verlies.

Vandaar dat we naar QGIS kijken als gratis en open viewer voor de IMRO bestanden en met name de GML. We kunnen een GML in QGIS in laden en ook o.b.v. .qml layer settings bestanden de lagen in de juiste symbologie krijgen. Echter, het is nogal bewerkelijk om voor elke laag apart de .qml in te laden. Is er een manier om dit automatisch te doen? De Ruimtelijke Plannen plugin past automatisch de juiste symbologie toe maar dit lijkt niet te werken voor een offline bestand.

Ik ben benieuwd of iemand een oplossing(srichting) weet.

PS Ik zie nu bij de forum posts in de categorie Ruimtelijke Plannen soortgelijke vragen. Echter, in mijn vraag gaat het dus om een offline, gearchiveerde bron en geen live verbinding met RP of andere services.

Mvg, Jules

1 like

Hoi Jules, daar zou je (ik) een eenvoudig Python scriptje voor kunnen schrijven. En, als de functionaliteit duidelijk beschreven is, is het vast wel toe te voegen aan de Ruimtelijke Plannen plugin waarna iedereen het kan.

De RuimtelijkePlannen plugin maakt gebruik van de WFS services van ruimtelijkeplannen.nl. Deze kennen een andere (platgeslagen) structuur dan de gml-bestanden.
Er zal iets meer moeite gedaan moeten worden om de gml-bestanden zonder dataverlies in QGIS in te lezen (denk o.a. aan goot- en bouwhoogtes, maar ook aan labels).

Overigens heb ik voor het genoemde doel wel eens een product ontwikkeld waarbij van een ruimtelijk plan een viewer werd gegenereerd, die het plan toonde in de browser, zonder verdere server-side software. Een archiveerbaar zelfstandig pakketje dus, obv open standaarden. Toen niet aan de straatstenen te slijten. Blijkbaar was ik mijn tijd ver vooruit ;-).

Hoi Raymond,

Dank voor jouw reactie! Als jij hier een script voor zou kunnen schrijven zou heel fijn zijn. Is het goed als ik via DM verdere details met jou deel?

Mvg, Jules

Hoi Marco,

Jij ook bedankt voor jouw reactie. Dankjewel voor de uitleg, goed om te weten hoe de plugin afwijkt van het gml-bestand.

Ik ben denk ik wel producten tegengekomen die .gml client-side kunnen tonen. Het lastige is dat wij een oplossing zoeken die we gratis aan een burger kunnen aanbieden.

Mvg, Jules

Een html-viewer is prima gratis aan de burger aan te bieden. In mijn oplossing hoefde alleen de software die van een ruimtelijk plan een html viewer maakte betaald te worden.

Ja, prima!

Ah zo, sorry, ik had je verkeerd begrepen. Klinkt als een mooie oplossing! :slight_smile: