In bulk ophalen van geometrie aan de hand van geometrieIdentificatie

Beste,

Ik probeer via de Omgevingsdocumenten API op grotere schaal GeoJSON terug te krijgen aan de hand van geometrieIdentificatie eigenschappen. Uit de documentatie, en via een forum post (Gebruik API geometrieen opvragen - 7 van RobinTopper) begrijp ik dat er een endpoint is, maar deze lijkt alleen geschikt voor het ophalen van één geometrie per keer. Dit is echter zeer inefficiënt voor mijn analyse, waarbij ik meer dan 50 geometrieën moet uitlezen.

Bij de vorige API’s voor Ruimtelijke Plannen was het eenvoudiger om bijvoorbeeld expand eigenschappen mee te geven, waarna de GeoJSON van het ruimtelijk plan werd geretourneerd. Deze mogelijkheid mis ik nu in de Omgevingsdocumenten API.

Is er een manier om de geometrie- en locatiegegevens, die door de Omgevingsdocumenten API worden gebruikt, via een API in bulk op te vragen? Of is er een publieke dataset beschikbaar die ik kan downloaden met deze gegevens?

Met vriendelijke groet,
Wendell

Dag Wendell,
Kun je iets meer vertellen over de analyse die je wil doen met de geometriën? De Omgevingsdocumenten API’s zijn namelijk niet “nieuwe versies” van de ruimtelijke plannen API, maar nieuwe API’s die zijn gebaseerd op een volledig andere modellering van regelgeving in de fysieke leefomgeving. De DSO-LV geometrie API geeft bijvoorbeeld alleen geometriën terug (reeksen van x-y coördinaten) met slechts één attribuut: geometrieidentificatie.
Een inhoudelijke analyse op basis van alléén geometriën is dus niet mogelijk. Die ‘beperking’ komt voort uit de informatiemodellering van de Omgevingsdocumenten. Een inhoudelijke analyse is uiteraard wel mogelijk, maar vraagt om een combinatie van API bevragingen. Welke combinatie dat is, is afhankelijk van je vraagstelling.

Hoi Bart,

Bedankt voor je snelle en heldere antwoord! Ik ben aan het experimeteren met de Omgevingsdocumeten API om te kijken of er ruimte is voor een tool die het zoeken en begrijpen naar locatie-geboonden regelgevingen makkelijke ren efficienter maakt, vergelijkbaar met “Regels op de kaart”, maar met een eigen invalshoek.

Om het zoeken efficient te houden, wil ik zoveel mogelijk relevante, locatie gebonden regels en andere metadata ‘tijdelijk’ in een lokale database opslaan, zodat ik het aantal API-aanroepen kan minimaliseren. Omdat documenten en regels en documenten vaak gekoppeld zijn aan geografische locaties, is het essentieel om ook deze gegevens te integreren.

“De DSO-LV geometrie API geeft bijvoorbeeld alleen geometrieën terug (reeksen van x-y coördinaten) met slechts één attribuut: geometrieidentificatie.”

Dit is inderdaad wat ik had begrepen. Mijn vraag is of er API’s of andere databronnen zijn waarmee ik deze geometrieën met de bijbehorende identificaties in bulk kan ophalen, vergelijkbaar met de /locaties/_zoek API waar meerdere locatie-identificaties tegelijk kunnen worden opgegeven.

Ik ben vooral geïnteresseerd in een efficiënte manier om de relatie tussen geometrieën en hun identificaties te leggen, zodat ik niet voor elke geometrie een afzonderlijke API-aanroep hoef te doen. Ook vraag ik me af of er andere datasets zijn die informatie vergelijkbaar met of gerelateerd aan het DSO beschikbaar maken, zoals wetten.overheid.nl en lokale wet- en regelgevingen.

Nogmaals bedankt voor je hulp!

Als het doel van het ophalen van de geometrieën is om ze te kunnen verbeelden op een kaart, kan je ook de vector tiles uit de OGC API gebruiken. Gebruik deze echter niet voor analyses op de geometrieën, want op elk zoomniveau zijn de geometrieën een versimpeling van de brongeometrie.

Als je toch heel graag de geometrieën zelf wilt hebben, kan je ze in “bulk” (maximaal 500 tegelijk) ophalen via de Download API. Let wel op dat dit obv locatie identificatie gaat, dat is niet gelijk aan de geometrie identificatie.

Als actualiteit van de gegevens niet belangrijk is, kan je de INSPIRE dataset nog overwegen.

En anders is de GeometrieOpvragen API toch echt wel de efficiëntste manier van geometrieën opvragen. Het zijn misschien heel veel losse requests, maar het zou vrij rap moeten zijn.