Incomplete dataset lijn geometrie wegdeel in top10nl?

Meestal download ik een gml (kaartselectie - top50bladindeling) van pdok om een kaartje van te maken. Sinds een tijdje komt de lijngeometrie wegdeel incompleet binnen. Begrijp intussen dat er ook een hartlijn-deel is, maar die zie ik dus niet (met QGIS of met Mapublisher). Is daar iets aan te doen?

Iets wat @daniel.tewinkel vast kan beantwoorden?

Hallo @winifred,
Ik ben in je probleem en vraag gedoken. Op het eerste gezicht zie ik niks raars aan de GML-bestanden. Kun je iets specifieker aangeven wat je met onvolledig bedoelt en bij welk blad het fout gaat? Missen er weglijnen, is de GML onvolledig, krijg je foutmeldingen te zien?

Over de hartgeometrie kan ik aangeven dat (bijna) alle wegdelen in TOP10NL twee geometrie attributen / kolommen hebben: een hoofdgeometrie en een hartgeometrie. De hoofdgeometrie kan een vlak, lijn of punt zijn, de hartgeometrie een lijn of punt. Iedere verbinding heeft zowel een hoofdgeometrie als een hartgeometrie. Hieronder een voorbeeld hoe dat in de GML terechtkomt voor een weglijn:

Hoe dit in QGIS is in te laden, kan ik je helaas niet bij helpen (weinig QGIS ervaring, helaas), hopelijk anderen op het forum wel. Je zult deze twee geometriekolommen apart van elkaar uit de GML moeten halen.
Kun je aangeven hoe je deze GML’s nu inleest?

Dag @daniel.tewinkel,

Ik weet ook niet of het een data probleem is natuurlijk :-). Zo ontzettend vaak gebruik ik top10 ook niet. Bij TOP50 speelt dit niet, daar krijg ik wel de complete wegdeel lijn geom. binnen. Heb nog wat zitten kijken in de oudere leveringen die ik nog had bewaard, dit lijkt ergens vanaf begin 2016 veranderd te zijn. De hartlijnen mis ik in het geheel na inlezen. Dus alles wat geen hartlijn is zie ik nog wel (veer etc). Het gaat bij alle bladen mis, tenminste voor zo ver ik kan overzien.

Wb hoe ik ze inlees: met qgis (add vector layer) of met Mapublisher, geeft beide eenzelfde resultaat.

TOP50NL heeft geen meerdere geometriekolommen, dat is voor QGIS eenvoudiger in te lezen.
Dat je al wel wegvlakken en lijnen ziet, is een goed teken.
In november 2015 is er een datamodelwijziging voor TOP10NL doorgevoerd: TOP10NL 1.2. Wellicht dat dit er iets mee te maken heeft.

Dag Daniel,

Het is even geleden dat ik mijn vraag stelde. Indertijd is dit issue voor mij niet tot een oplossing gekomen. Wel weet ik nu dat er wel hartlijnen zitten in de gml, maar dat die in Qgis niet binnenkomen. Het lijkt erop dat de data eerst naar PostGis oid moet worden omgezet en dat het dan wel gaat. Is er iemand die hier ervaring mee heeft waar ik mee kan bellen?

Bij voorbaat dank, Winifred.

Ha @winifred, dat is gelukkig al voor je gedaan: Download BAG, BRT, BGT, BRK als Hapklare Geodata. Hier vind je de PostGIS database die NLExtract heeft gemaakt van de BRT. Lang leve Open Source en happy mapping!

Hey Edward, ja dat weet ik wel. Mijn vraag was wat onduidelijk misschien, ik zou eigenlijk gewoon rechtstreeks de gml inlezen (in Qgis of in MP) heb meestal maar een klein gebiedje nodig en ook niet al te vaak iets uit top10, vandaar. De overige lagen komen prima binnen, alleen wegdeellijn gedeelte uit top10 is incompleet, terwijl het er wel inzit begrijp ik intussen. Je kunt dat gemakkelijk zien door een willekeurig kaartblad Qgis in te sjouwen. Top 50 en kleiner gaat ook probleemloos trouwens.

Je zou kunnen proberen om een kleiner GML bestand rechtstreeks met ogr2ogr te converteren en de GML_GFS_TEMPLATE te laten verwijzen naar een gedownloade versie van NLExtract/top10-v1.2.gfs at master · nlextract/NLExtract · GitHub. Deze splitst de GML uit in verschillende geometriën. Misschien vergt het nog wat meer aanpassingen, maar deze GFS is een mooi begin.

1 like