Inconsequent gebruik gemeente code syntax ?

Hallo ik kwam wat onregelmatigs tegen en ik ben benieuwd of hier een reden voor is. :slight_smile:

Ik gebruik de locatieserver om de administratieve codes van de bovenliggende eenheden van een buurt op te halen. Bijvoorbeeld: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/lookup?fl=provinciecode,gemeentecode,wijkcode,buurtcode&id=buu-a26e93a8a7ab911a7f722724589d475e
Dit geeft als output:

    "provinciecode":"PV30",
    "gemeentecode":"0828",
    "wijkcode":"WK082815",
    "buurtcode":"BU08281500"

Om de codes voor ander doeleinde te gebruiken moet ik nu bij de gemeente er eerst “GM” voor plakken.

Dus de vraag aan PDOK: Waarom staat de “GM” niet voor de gemeente code maar bij alle andere administratieve codes staat er wel een letter aanduiding ?

2 likes

De gemeentecode bestaande uit 4 cijfers komt oorspronkelijk uit de BRP (tabel 33) en is als zodanig in de BAG en andere basisregistraties overgenomen. De wijken en buurten komen uit de wijk- en buurtkaart van het CBS. Zij hebben de prefixen ‘WK’ en ‘BU’ bedacht en in die lijn ook de prefix ‘GM’ voor de gemeentecode gebruikt.

2 likes

Zoals @fsteggink aangeeft: “Het is gewoon zo gelopen
” Kan me ook niet herinneren of dit van uit gebruikers overleggen naar voren is gekomen
 (misschien dat @Jeroen_PDOK dat nog weet?)

Maar goed ik denk dat dit een valide onderwerp is om mee te nemen wanneer de locatieserver herzien gaat worden. (M.a.w. wel/geen prefix
 in de codes)

2 likes

Even een stukje nieuwsgierigheid, wie bepaalt het eigenlijk welk nummer provincies en gemeenten hebben? Ik zocht laatst naar een lijstje provinciecodes die met PV beginnen en die vond ik bij het CBS in een publicatie die bij de vierkantstatistieken hoorde geloof ik. Want als je zoekt op “CBS provinciecodes” dan vind je een ander lijstje dat van 1 tot 11 is genummerd terwijl het overzicht van de gemeentecodes verwijst naar een lijst dat van PV20 tot PV31 is genummerd.

Misschien wel handig om zulke standaardlijsten via PDOK/NGR te verspreiden?

1 like

Ja sowieso is het altijd een gedoe met die codes. Er zijn geloof ik niet echt afspraken over. Dus je ziet vaak die codes terug komen in verschillende datasets maar dan net op een ander manier:

  • Met letter aanduiding of zonder.
  • Met leading zeros of zonder.
  • Aangeduid als GM_code of gemeente code of code


Ook is het handig dat je uit een buurt code, de wijk en gemeente code kan halen. Helaas doen dan de provincie codes niet mee
 Dat zou nou ook handig zijn :slight_smile:

Tja, we hebben het hier over codes uit:

  • cbsgebiedsindeling (CBS)
  • bag (LV-BAG)
  • tabel33 (BZK)

Ik denk dat het goed is dat die partijen om de tafel gaan zitten om te harmoniseren


Maar ik meen (vaag) te herinneren dat dit al een keer (mogelijk) is gedaan
 Misschien dat @CBS en/of @PieterDijkstraBAG dat nog weten? (of dat 't geval is geweest en/of daar navolging aan is gegeven?)

De BAG is geen bron van deze codes. Ik kan wel iets zeggen over de totstandkoming van de gemeentecodes. Vanuit de BAG gebruiken we tabel 33 als de bron. De gemeentecode uit deze tabel wordt overgenomen in de eerste vier cijfers van het BAGID door de gemeente die het object opvoert. Daarnaast gebruiken we tabel 33 om te kunnen bepalen welke gemeente als bronhouder verantwoordelijk is voor een object.

Zie voor de nieuwe gemeentecode die ontstaat in 2021 zie:

https://www.rvig.nl/actueel/nieuws/2020/08/04/gemeentelijke-herindelingen-per-1-januari-2021

1 like

In deze discussie wordt gevraagd wie de codes bepaalt. Dat verschilt per code.
De provinciecode die het CBS hanteert is, voor zover ik kon nagaan door CBS zelf geĂŻntroduceerd, waarbij door de komst van de Provincie Flevoland we van PV01 t/m PV11 overgestapt zijn naar PV20 t/m PV31.

De Gemeentecode wordt door de RVIG (onderdeel BZK) bepaald. CBS zet hier zelf GM voor, omdat dat veel koppelproblemen voorkomt. Vooral omdat dan altijd duidelijk is dat het om een tekst gaat, en dat daardoor de voorloopnullen niet wegvallen. CBS is dus een groot voorstander van het gebruik van die 2 letters ervoor.

De Wijk en Buurtcodes worden bepaald door de gemeentes. Hierbij worden de letters WK en BU gebruikt om dezelfde reden waarom wij GM voor gemeentecodes zetten. Omdat dezelfde codes helaas niet elk jaar naar dezelfde indeling verwijzen is het eigenlijk verstandig ook nog een jaartal toe te voegen aan de codes. Dit wordt gebruikt in de dataset CBSgebiedsindelingen in de kolom JRSTATCODE.

De reden waarom de provinciecode niet is opgenomen in de buurt, wijk, en gemeentecode, is denk ik vooral dat er niet Ă©Ă©n instituut is dat de codes bepaalt, maar mogelijk ook dat het einde dan zoek is, want wil je dan ook een landsdeelcode, landscode of zelf een werelddeelcode?

2 likes

Toch zou het wel prettig zijn als Ă©Ă©n organisatie de codes ergens bijhoudt en publiceert. Vooral omdat de schrijfwijze kan afwijken (‘Friesland’ of ‘FryslĂąn’).
Het provincie veld hoeft niet perse in deze databron omdat er genoeg mogelijkheden zijn met GIS applicaties, en commerciële data leveranciers dit als meerwaarde kunnen bieden. Het is vooral vervelend als er verschillende lijstjes in omloop zijn.

:slight_smile:

Recentelijk hebben wij voor de Bestuurlijke Grenzen API ook de bovenstaande zoektocht gedaan om tot een eenduidige lijst met codes te komen. We zijn daar redelijk uitgekomen omdat we wat achtergrondkennis hadden, maar ik deel dat het prettig zou zijn dat hier in ieder geval 1 bron komt waar je ze kunt vinden (en dan kan het beheer blijven liggen bij de partij die hiervoor verantwoordelijk is).

Voor de bestuurlijke grenzen van alle bevoegde gezagen is er een soortgelijke uitdaging, die hebben wij nu ook in de Bestuurlijke Grenzen API samengebracht (en de data komt dan bij het Kadaster, het Waterschapshuis en het Rijk vandaan) maar ook hier mist een duidelijke bron. Op basis van deze ervaringen en wensen die onder andere van het Digitaal Stelsel Omgevingswet komen wordt er nu gekeken of de Bestuurlijke Grenzen API in ieder geval voor de grenzen ook een stabiele authentieke bron kan krijgen, wellicht kunnen hieruit dan ook de verschillende codes gepubliceerd worden of kan er een vergelijkbare actie komen voor de codes.

3 likes

Bij de Omgevingswet gebruiken ze deze dingen ook, op meerdere plaatsen: https://geonovum.github.io/TPOD/CIMOW/IMOW%20v1.0.3.pdf , zie 3.2.1 Identificatie van OwObjecten .Daar zijn de eerste ongelukken al weer zichtaar. IMOW doet het met een klein voorloopje, maar bij referentie naar het ambtsgebied moet het met kapitalen (komt uit de bestuurlijke grenzen API).

hoe verhoudt deze discussie zich tot standaarden.overheid.nl
zou het niet beter zijn om naar uri’s over te stappen ipv codes? of in ieder geval een verwijzing naar de owms uri opnemen?

2 likes