Inladen grote gml bestanden PDOK - voorbeeld ruimtelijke plannen

De dataset Ruimtelijke plannen wordt als WMS-service aangeboden. Ik heb een WFS nodig en ben daardoor aangewezen op de download optie. Hier kan ik verschillende kaartlagen downloaden als GML. Het probleem is dat de kaartlagen dermate groot zijn dat het me niet lukt om ze te openen in QGis of in een ETL-tool als Knime. De data heeft betrekking op geheel Nederland. Ik heb een uitsnede nodig van slechts 1 gemeente.

Vraag:

  • Is er een manier om alleen de data van 1 gemeente binnen te halen, bijvoorbeeld middeld een BBOX?
  • Is er een manier, bijvoorbeeld in QGis, om slechts een gedeelte van een GML file in te laden, bijvoorbeeld gebaseerd op een BBOX?
  • Waarom wordt de data in beginsel niet als WFS service aangeboden?

Dag Stefan,
Hiervoor kun je de WFS van Ruimtelijkeplannen.nl gebruiken
https://afnemers.ruimtelijkeplannen.nl/afnemers2012/services?service=wfs&version=2.0.0&request=getcapabilities

Groeten, Merijn

1 like

Dag Merijn (en Stefan),

Door enig zoeken naar een oplossing voor mijn eigen probleem ben ik bij deze feed terecht gekomen. Ik heb namelijk ook de data nodig van 1 gemeente via een wfs. Ik probeer via FME data binnen te halen, maar ik stuit op een feature limit van 12500. Enig idee hoe ik deze kan omzeilen?

De service ondersteunt maximaal 12.500 features. De oplossing is om meerdere requests na elkaar uit te voeren. Echter deze WMS- en WFS-services gaan vervallen enige tijd nadat de Omgevingswet in werking is gegaan (wet gaat in op 1 januari 2024). Ons advies is om van de API’s gebruik te maken welke onderdeel zijn van het DSO. Zie ook het ontwikkelaarsportaal; Ruimtelijke plannen opvragen - Ontwikkelaarsportaal

Tot die tijd kan je de tiler in FME gebruiken om het gebied op te knippen en meerdere requests te sturen. Met mate natuurlijk.

je kan ook de download met FME gebruiken, duurt natuurlijk wel wat langer. Ook zit de historie erin en staat er nergens beschreven hoe je tot het actuele beeld komt. Dat vraagt wat vogelen en vergelijken met de WMS.