Inladen xyz als pointcloud

Ik wil graag ‘AHN van Vlaanderen’ in Qgis kunnen bekijken.
Na bewerking met cloudcompare en opslaan als .las / .laz komen deze niet in beeld in Qgis.
Met @GeoTiles voor NL ondervind ik dit probleem niet. Ik heb het idee dat dat dit in de opbouw van de file zit. Onderstaande voorbeeld van een raster ‘AHN’ voor gebruik.

Ik heb (nog) geen ervaring met de Vlaamse LiDAR data. Twee dingen komen in mij op:

  1. Speelt de offset (in CloudCompare) een rol? Als het goed is wordt deze door CloudCompare toegevoegd aan de uitvoer.
  2. Aan de data op GeoTiles.nl voeg ik expliciet een header toe met de EPSG. Mogelijk ontbreekt deze in de uitvoer van CloudCompare.

In beide gevallen zou QGIS de data ergens moeten tonen, maar misschien niet op de goede plaats. Uit je bericht denk ik te begrijpen dat de puntenwolk helemaal onzichtbaar is in QGIS?

1 like

Hoi Adriaan, Ja klopt. De omhullende box in Qgis laat de locatie wel goed zien. De locatie is het probleem dus niet concludeer ik even. Maar het klopt dat je inderdaad zonder offset de .las moet wegschrijven vanuit Cloudcompare. Er wordt geen puntdata weergegeven, nog in 2D, nog in 3D. Zou me kunnen voorstellen dat het ‘onder de kaart ligt’ of ‘onder 0 niveau’ maar dat is het ook niet…

Sample .las handig?

De extent en offset zien er logisch uit. Precies een miljoen punten voelt een beetje toevallig? De scale op micrometer is een beetje overdreven, maar zou niet uit moeten maken. Het CRS staat er goed (of in elk geval logisch) in.

Interessant!..

In QGIS lijkt de global offset op 0 te staan, dat levert misschien wat problemen op met de accuratesse? Zo snel uit het hoofd is een float32 nog ergens rond 0.01 - 0.03 accuraat bij waarden boven 193000. In dat geval komen punten dus in een raster van centimeters te liggen (lijkt ook in CloudCompare). Mogelijk dat dat ook problemen oplevert bij de export?

Bij GeoTiles.nl zit de offset ingebakken, mogelijk pas je hem daar ‘als vanzelf’ toe?

1 miljoen punten klopt exact bij raster 1 m want mijn site is 1000x1000 m hier.
Het rare is dus dat als ik hetzelfde doe met GeoTiles het wel goed gaat.
Misschien kun je met jouw kennis en ervaring hier wat in betekenen.
Ik denk dat er nog veel te winnen valt aan applicatie doeleinden voor Digitaal Hoogtemodel (DHMV) in Vlaanderen. Ik krijg wel eens ontwerpen uit Belgie. De keren dat er serieus iets verkeerd gedaan is met positie zijn niet meer op één hand te tellen. :slight_smile:

stukje @Geotiles in Qgis
(gaat goed)

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E22AQFC_8nZl0VyDw/feedshare-shrink_800/0/1655386781858?e=1658966400&v=beta&t=t-icfi98g2-Oe5oU31FMjGar1iivdj8k1B3vLLnAjlY

Waarom dan een puntenwolk en geen DSM/DTM?

Opvallend hier is dat alleen de kronen van de bomen boven de achtergrondkaart uitkomen. Mogelijk dus toch iets met de verticale positie tov. de achtergrondkaart?

Nee dat is bewust. Ik heb een geclipt en gefilterd bestandje gemaakt. Bomen en obstakels beter als pointcloud gebruiken. DTM DSM lijkt me beetje onzinnig.

In veel CAD / BIM software werken meshes helemaal niet zo fijn en overzichtelijk. Ik heb liever punten, dan kijk ik erdoorheen naar wat er onder zit. Ook persoonlijke smaak…

1 like

Ik weet niet zeker of we elkaar begrijpen, maar misschien komen we toch tot een oplossing. Een regelmatig raster van 1×1 meter is in mijn ogen een DSM/DTM/mesh, of in elk geval een 2½D raster?

In mijn iets bejaarde QGIS en PDAL versies krijg ik de DHMV2 data ook niet ingelezen, een error op het laatste punt, vertelt CloudCompare. lasinfo 210611 heeft er geen problemen mee, maar pdal 1.7.2 wel (zelfde error). Gemene deler tussen QGIS en CloudCompare is het gebruik van PDAL, het lijkt mij dan ook dat je het daar moet zoeken. Mijn QGIS 3.22.5 gebruikt pdal 2.0.1. Mijn CloudCompare 2.11.1 een onbekende versie (maar werkt dus niet).

Een snel testje: las2las -i LiDAR_DHMV_2_P4_ATL12401_ES_20130304_01045_1_149000_241000.laz -o LiDAR_DHMV_2_P4_ATL12401_ES_20130304_01045_1_149000_241000.las geeft een putenwolk die het wel wil doen in CloudCompare en QGIS.

Het CRS kwam overigens niet automatisch mee, dat heb ik achteraf moeten instellen in QGIS.

De ruwe scandata uit ahn en dhmv werkt dus. Ik zou graag xyz data, inderdaad dtm als puntdata, willen gebruiken en zien als een puntenwolk. Dat klinkt misschien wat ongewoon. Vooral een mooi visueel effect om hoogte maaiveld te zien. Dat lukt nog niet met Qgis. Andere programma’s (CAD, Blender) laten dtm als .laz wel zien. Iets maakt het onmogelijk in Qgis. Bedankt voor de moeite iig.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.