Inladen xyz als pointcloud

Ik wil graag ‘AHN van Vlaanderen’ in Qgis kunnen bekijken.
Na bewerking met cloudcompare en opslaan als .las / .laz komen deze niet in beeld in Qgis.
Met @GeoTiles voor NL ondervind ik dit probleem niet. Ik heb het idee dat dat dit in de opbouw van de file zit. Onderstaande voorbeeld van een raster ‘AHN’ voor gebruik.

Ik heb (nog) geen ervaring met de Vlaamse LiDAR data. Twee dingen komen in mij op:

  1. Speelt de offset (in CloudCompare) een rol? Als het goed is wordt deze door CloudCompare toegevoegd aan de uitvoer.
  2. Aan de data op GeoTiles.nl voeg ik expliciet een header toe met de EPSG. Mogelijk ontbreekt deze in de uitvoer van CloudCompare.

In beide gevallen zou QGIS de data ergens moeten tonen, maar misschien niet op de goede plaats. Uit je bericht denk ik te begrijpen dat de puntenwolk helemaal onzichtbaar is in QGIS?

1 like

Hoi Adriaan, Ja klopt. De omhullende box in Qgis laat de locatie wel goed zien. De locatie is het probleem dus niet concludeer ik even. Maar het klopt dat je inderdaad zonder offset de .las moet wegschrijven vanuit Cloudcompare. Er wordt geen puntdata weergegeven, nog in 2D, nog in 3D. Zou me kunnen voorstellen dat het ‘onder de kaart ligt’ of ‘onder 0 niveau’ maar dat is het ook niet…

Sample .las handig?

De extent en offset zien er logisch uit. Precies een miljoen punten voelt een beetje toevallig? De scale op micrometer is een beetje overdreven, maar zou niet uit moeten maken. Het CRS staat er goed (of in elk geval logisch) in.

Interessant!..

In QGIS lijkt de global offset op 0 te staan, dat levert misschien wat problemen op met de accuratesse? Zo snel uit het hoofd is een float32 nog ergens rond 0.01 - 0.03 accuraat bij waarden boven 193000. In dat geval komen punten dus in een raster van centimeters te liggen (lijkt ook in CloudCompare). Mogelijk dat dat ook problemen oplevert bij de export?

Bij GeoTiles.nl zit de offset ingebakken, mogelijk pas je hem daar ‘als vanzelf’ toe?