Inlog gegevens Verzoek indienen API

Ik probeer via SoapUI een ingediend verzoek op te halen, maar ik krijg telkens de onderstaande melding dat login gegevens ontbreken. Ik heb de Open API specificatie geïmporteerd in Swagger, maar daar kan ik ook niets vinden over login gegevens. Iemand een idee?

Beste Boro,

Om gebruik te maken van deze service dien je verzoeken te doen met een x-api-key. Deze informatie staat hier: Open data en API's Omgevingswet - Informatiepunt Leefomgeving
Een API key aanvragen doe je hier: API-key aanvragen - Ontwikkelaarsportaal

Het lijkt erop (SoapUI screenshot) dat je een verzoek probeert in te dienen, terwijl je het in de tekst hebt over ophalen van je verzoek. Wat probeer je nu precies te doen?
NB.

  • Verzoeken indienen op de pre-omgeving kan (nu nog) niet door derden
  • Verzoek ophalen kan alleen worden gedaan door bevoegd gezag en/of behandeldienst waaraan het verzoek is gericht.

Hoi Nico en Elout, bedankt voor jullie reactie!

@Elout Ik heb geprobeerd hetzelfde verzoek te doen met de api-key erbij, ik krijg nu een andere foutmelding maar wel wederom een foutmelding. De api-key moet kloppen, want bij een ander verzoek werkt deze wel. Ik heb een screenshot erbij gezet ter toelichting

image

@nico.plat Hmm dat is gek, want volgens de documentatie is dit de manier om verzoeken op te halen. https://service.pre.omgevingswet.overheid.nl/publiek/verzoeken/api/indienen/v1 is het endpoint, met /verzoeken/{verzoekId} erachter als pad om een verzoek op te halen toch?

Dat dit op het moment alleen kan worden gedaan door een bevoegd gezag en/of behandeldienst zou wel wat verklaren… Maar dat is toch gek? Want hoe kunnen softwareleveranciers dan onafhankelijk van een bevoegd gezag/behandeldienst ontwikkelen?

Met vriendelijke groet,
Boro van Hout

Nee, het endpoint om verzoeken op te halen is https://service.pre.omgevingswet.overheid.nl/overheid/
verzoeken/api/afhandelen/v1. Authenticatie vindt plaats op basis van tweezijdig TLS; je hebt een PKIO-certificaat nodig om een verzoek te kunnen ophalen.

Leveranciers worden ondersteund via een mandateringsmechanisme, d.w.z. een leverancier L kan gemandeerd zijn voor bevoegd gezag B. L kan dan verzoeken ophalen met een eigen PKIO-certificaat, en geeft in de header van het verzoek aan dat ze een verzoek op willen halen voor B. Wij controleren dan of L gemandateerd is voor B. Zo ja: dan krijgt L het betreffende verzoek. Dit alles staat ook uitgelegd in https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/publish/pages/196736/proces_aansluiten_dso_aanvragen_meldingen_v2_5_1.pdf

Wat gek, als ik de Verzoek Indienen API in Swagger laad dan krijg ik namelijk wel het volgende te zien:

Is deze manier deprecated o.i.d.?

Maar bedankt voor je reactie! Ik ga er nog even goed naar kijken.

Nee, die is niet deprecated, maar dat is niet wat jij zoekt. Er staat ook bij: “een nog niet ingediend verzoek”, m.a.w. een verzoek waarvan de indiening nog niet is afgerond. Zie de uitleg op Verzoek indienen - Ontwikkelaarsportaal. De uitleg bij het ophalen van een verzoek staat op Verzoek afhandelen - Ontwikkelaarsportaal.

@nico.plat Dat is ook precies wat ik wou doen, maar ik snap het verschil nu. Bedankt voor de uitleg!