Interactieve bereikbaarheidskaart Amsterdam

Amsterdam heeft sinds september 2021 https://bereikbaarheid.amsterdam.nl/ online. De kaart laat zien op basis van kenteken welk gedeelte van de stad bereikbaar is. Hierbij wordt rekening gehouden met

  • voertuigcategorie (personenauto, bus, vrachtwagen)
  • gewicht
  • aslast,
  • lengte,
  • breedte,
  • hoogte
  • euroklasse (milieuzone)

Op het werkend te krijgen zijn alle circa 1500 relevante verkeersborden gekoppeld aan edges van het Amsterdamse Wegennet. Een gebruiker kan door een kenteken in te voeren direct zien wel deel van de stad (on)bereikbaar is of alleen met welke ontheffingen/vergunningen. De tool berekent binnen circa 1 seconden welke van de circa 40.000 edges (on)bereikbaar zijn. Hierbij wordt gekeken naar RVV ontheffing, de zone zwaar verkeer en de milieuzone.

Probeer het uit met een kenteken van een zware bedrijfsauto: Kenteken.TV - Laatst uitgegeven kenteken

De website en de achterliggende api zijn gebouwd met open source software (waaronder postgresql met de plugins postgis en pgrouting) en draait in een docker. Een uitdaging hierbij was het grote aantal edges (lijnen) dat browsers zouden moeten renderen. Om dit op te lossen laten we als lijn alleen de onbereikbare delen van het netwerk zien. De bereikbare en grote zones met ontheffingen lossen we op met pre-processed tegels. Een hybride oplossing. Binnenkort gaan we de achterliggende data publiceren en mogelijk de gebruikte code.

  • Zijn andere overheden partijen geïnteresseerd om dit ook te gaan gebruiken en of verder te ontwikkelen. De logistiek eindigt of begint immers niet in Amsterdam.
  • Wat zijn jullie ideeën / feedback op de pagina?

Mooi! En snel, dat is opmerkelijk :slight_smile:
Snelle test met mijn eigen auto (die word inmiddels wat ouder, dus af en toe maak ik me wel zorgen om milieu-beperkingen :wink: ) levert me een paar zaken op:

  • Is een gewone auto, waarvan ik de hoogte niet weet (minder dan 1.86 want ik kan op het dak kijken). Maar hoogte is wel een verplicht veld. Uit de RDW gegevens zou moeten blijken dat het om een gewone auto gaat, en dat ie dus geen hoogtebeperkingen kent (althans niet voor Amsterdam: heb er gewoond, en ben nooit ergens vast komen te zitten :smiley: ).
  • Het is voor een leek zoals ik absoluut niet duidelijk wat RVV betekent onder het legenda item Benodigde Ontheffingen. Daar misschien een i-tje achter met een popup met korte uitleg zou veel vragen schelen denk ik. Ik was namelijk toch een beetje verbaasd een aantal gele lijnen te zien, maar moest opzoeken wat dat nou precies was, waar het om ging.

Verder, uit pure nieuwsgierigheid, en omdat ik er zelf mee speel: Hebben jullie hiervoor ook gekeken naar OpenrouteService? Ik gebruik de online versie, maar je kunt 'm ook als docker container downloaden (allemaal Open Source spul). En ik moet zeggen dat de wereldwijde online service razendsnel is, niet alleen voor routes en routebeschrijvingen maar ook voor bereikbaarheids isochronen, (reverse) geocoding enz. Misschien een idee om eens naar te kijken?

Even een update over dit topic:

Amsterdam heeft de code achter https://bereikbaarheid.amsterdam.nl/ gepubliceerd op github:
backend: GitHub - Amsterdam/bereikbaarheid-backend
frontend: GitHub - Amsterdam/bereikbaarheid-frontend

De kaart bevat informatie over de volgende verkeersborden:
vracht-, bus-, aanhangwagenverboden, gewicht, aslast, hoogte, lengte, breedte en milieu-zone. Daarnaast wordt informatie over venstertijden voor laden-lossen gepubliceerd.

Voor de Gemeente Utrecht is de code getweaked zodat het werkt met het NWB en de NDW-bebording. Deze kaart staat op https://kaart.nationaalwegenbestand.nl/

Kenteken invoeren is nu nog nodig: gebruik bijvoorbeeld BXLS14

Ook deze code is open gepubliceerd onder ‘Mozilla Public License 2.0’
frontend: GitHub - GemeenteUtrecht/bereikbaarheid-frontend
backend: GitHub - GemeenteUtrecht/bereikbaarheid-backend: Bereikbaarheid kaart voor Ruimte
API: API Nationaal wegenbestand 0.3.3 - Swagger UI

De kaart checkt op vracht-, bus-, aanhangwagenverboden, gewicht, aslast, hoogte, lengte, breedte.
De kaart geeft invulling aan topic 6 (verbodsborden) en topic 14 (logistieke data) van de ‘Data top 15’. In de ‘Data top 15’ hebben wegbeheerders zich naar het Rijk gecommitteerd op deze data te verzamelen en te gaan ontsluiten. De kaart is gepubliceerd op het domein nationaalwegenbestand.nl zodat de API en de kaart ook uitbreidbaar zijn naar andere wegbeheerders. Afnemers en gebruikers van de data kunnen dan bij 1 loket terecht en de kosten voor wegbeheerders nemen op deze wijze af.

Meedoen? Reageer op dit topic of stuur een PM.