Interactieve web map met Liander elektriciteitsnetten

Hi Forum,

Sinds december 2019 biedt Liander via PDOK een dataset met liggingsgegevens van de elektriciteitsnetten binnen het werkgebied van Liander.

Waar ligt dat, het werkgebied van Liander? Ik vond het antwoord hier: https://data.overheid.nl/data/dataset/gebiedsindeling-netbeheerders-elektriciteit--gas-en-water

Uiteindelijk heb ik een web appje in elkaar geknutseld om deze Liander data wat nader te kunnen bekijken. Het resultaat staat hier:
https://twiav.nl/nl/energie/liander_elektriciteitsnetten.htm

Groet,

Egge-Jan

3 likes

Leuk, maar wat is de vraag?

Hoi Ron,

Niet echt een vraag… Ik ben een beetje aan het experimenteren met de ArcGIS API for JavaScript. Dus ik dacht: laat ik eens kijken of ik die WMS service met Liander data voor mezelf kan ontsluiten.

Nou, en toen was dus de vraag: welk gebied beslaat deze dataset eigenlijk. En het antwoord op deze vraag heb ik, zoals gezegd, hier gevonden.

Dus: gewoon een beetje kennisdeling, ter lering ende vermaak. Leuk dat je het leuk vindt :slight_smile:

Groet,

Egge-Jan

5 likes

Zou mooi zijn als alle netbeheerders dezelfde data delen, en op de zelfde manier. Voor de een is inspire een .csv bestand met de data, voor de ander een shapefile…. Nu snap ik dat niet elke netbeheerder even groot is. Maar in de energietransitie is eenduidig te interpreteren data van levensbelang. Zou mooi zijn als er een dataset ontstaat met alle netbeheerders bij elkaar.

1 like

Ik vind dat het vooral verwarring geeft dat sommige netbeheerders vanuit een Inspire verplichting iets moeten delen. Het kan de verwachting scheppen dat hiermee KLIC overbodig is geworden of dat deze data voldoende is voor een Klic-oriëntatie.

Lang niet alle netbeheerders zijn Inspireplichtig. Daarnaast is het niet prettig als alle 1100 netbeheerders hun data verspreiden via NGR. In dat geval is wel te pleiten voor één dataset/bron.

Het nadeel van de aangeboden data is dat het maar 1x per jaar wordt ververst. Je kunt er dus sowieso niet veel mee, het is beperkt bruikbaar.

1 like

Ik heb de data ook niet nodig gehad voor Klic achtige werkzaamheden, maar voor de energietransitie (groen gas potentieel analyse) Doel, en gebruiksmogelijkheden van deze data voor klic is voor mij niet aan de orde. Maar wel een reden voor duidelijke meta-data over gebruiksmogelijkheden en voorwaarden van de datasets m.i

2 likes