Inzoom performance bij BGT omtrekgericht layer

De Openstreetmap community ervaart dat bij gebruik van WMTS BGT omtrekgericht layer bij ver inzoomen de omtrekgericht layer niet meer zichtbaar is.
Wat voor meer dan een week geleden wel het geval was.

Zo, ook bij BGT lijngericht.

Het ver inzoomen wordt gebruikt om de weglijn beter op de as van van de rijbaan te leggen.

Het lijkt er op of het laden in een nieuw gebied en dan 1 stap inzoomen, dat het langer duurt voordat de tiles naar voren komen. (Tiles worden dan opgeslagen in het cache van JOSM)

Waar ligt dit aan?

Hoi @Allroads, wat bedoel je met ver inzoomen?
Zo ver ik kan nagaan werkt alles het zo als het zou moeten werken, bgt omtrekgericht & lijngericht is ‘gewoon’ zichtbaar tot op het laagste zoomniveau (niveau 16 van ons RD tiling schema)

m.b.t. performance kan het zijn dat je op een plek zit waar niet gepretiled is, dit kan dan de eerste keer enkele seconden duren voordat er response komt.

Om hier antwoord op te geven hebben we de requesten nodig die jij/jullie uitvoeren om te beeld te krijgen hoe jullie de service aanroepen.

Wat ik me afvroeg was proxyen jullie zelf ook de requesten? Gezien je de opmerking maakt

Moet daarop het antwoord schuldig blijven, zal het binnen JOSM eens onderzoeken.
Wellicht is het, de WMTS tiles zichtbaar maken aangepast. Op een andere niveau’s de laatste tiles gebruiken.

Nu ook in QGIS bekeken.
Daar zie ik ook dat je niet zo ver kunt inzoomen. Wat overeenkomt met u conclusie.

Ik kom nu wel tot de conclusie dat voor bepaald typen van gebruik, meer lagen gewenst zijn. Dieper zoomen. Tot wel 3-4 lagen.

Kan ik bij deze hier het verzoek hier neerleggen?
Is dat mogelijk?

Dan is de mogelijkheid aan de basis opgelost.

Ik kan me voorstellen dat er voor bepaald type gebruik het wenselijk is om dieper te kunnen in zoomen.

Alleen is dit wel een lastige vraag, mogelijk dat @RobertvH hier iets over kan roepen of @John_Schaap

Daarnaast zijn de BGT (tiled) producten allemaal geconfigureerd op het RD tilingschema van geonovum (zie link) die tot 14(+2) gaat. Ook zomaar 4 lagen extra bij te plakken heeft o.a. een enorme impact op de onderliggende storage van onze services (de extra cache die dan opgebouwd moet worden)

Technisch is het allemaal mogelijk,…

Het is waarschijnlijk eenvoudiger om (als die er is) jullie JOSM cache te configuren (mapproxy/mapcache/geowebcache?) dat die alle plaatjes na zoomniveau 16 opblaast op basis van ons laagste zoomniveau.

De BGT is bedoeld voor gebruik op een schaal van 1:500 tot 1:5.000. Verder inzoomen gaat niet meer informatie opleveren. Clients kunnen eventueel de images op het laagste niveau iets verder uitvergroten. Op het moment dat we over gaan op vector tiles zou dit zelfs kunnen met behoud van een scherp beeld.

Wat wel opmerkelijk in deze discussie is dat verder inzoomen in de Openstreetmap software (JOSM ?) wel mogelijk was volgens @Allroads. Aan de kant van PDOK zijn er volgens mij geen veranderingen geweest. Kan het zijn dat er iets veranderd is aan mapping van de Openstreetmap zoom niveau’s ( Slippy map tilenames - OpenStreetMap Wiki en de RD tilding schema) in de Openstreetmaps softeware/servers ? Kan iemand @Allroads hier verder mee helpen.

Als ik nu naar de oude PDOK viewer ga.
En zet BGT omtrekgericht wmts aan de laatste laag die ik zichtbaar krijg, (En hou mijn muis boven de knop van de layers) dan krijg ik een popup met schaal 1:298 zoomniveau 15 , 16 is niet beschikbaar.

Open ik de laag in QGIS,
Dan zie ik als laatste laag schaal 1:397

JOSM gevraagd, maar er is de laatste 4 maanden niks verandert.

@Allroads
Ik zie het, dankzij je voorbeeld waarin een X,Y staat.
De cache geeft op sommige plekken (schijnbaar niet overal, zie mijn eerste bericht) lege plaatjes terug op zoomniveau 16.

We gaan er naar kijken en oplossen

1 like

@Allroads

Kan je controleren of het voor jou weer werkt? Als het goed is moet zoomniveau 16 nu weer goed plaatjes terug geven.

`

Voor de bgtomtrekgericht hebben we de caches leeggegooid, dus het kan zijn dat de responses nu initieel iets langer duren.
Over de komende dagen zullen de andere caches van de bgt(lijngericht/standaard/enz…) verversen. Dit kunnen helaas niet in 1x alles weggooien en moeten we geleidelijk doen.

Op de locatie als in het plaatje is het nu goed in JOSM, het laatste plaatje wordt in JOSM nu ook op zoom 17 18 19 zichtbaar. (uitvergroot)
Bij Pdokviewer op die locatie heb ik nu ook zoom16 plaatje.

Alles lijkt nu goed.

QGIS op locatie, heb ik nog geen plaatje op 1:198, misschen dat QGIS nog met cache werkt op eigen PC.
Weet niet hoe deze te verwijderen, zou nu logisch zijn dat in QGIS ook een zoomlaag miste.

Onder Windows 10 (7?) kan je de QGIS cache (default?) terugvinden onder: C:\Users\ {username}\AppData\Roaming\QGIS\QGIS3\profiles\default\cache

{username} vervangen met je gebruikersnaam.

Anders kan je kijken naar de config van QGIS via: extra → opties

Nadat ik de cache heb geleegd in QGIS, zie ik ook een laag meer en bij verder inzoomen word de laatste tile uitgebreid.

verder inzoomen QGIS, uitgebreidt, zelfde effect in JOSM.

Bedankt.