Inzoomen uitzetten PDOK viewer

Goedendag,

Ik ben uit een bestand van 2000 pin points in Spijkenisse aan het inventariseren in welke wijk
deze pin points liggen. Dit is een handmatig klusje, ik tik de straatnaam van de pin pointer in en kijk in welke wijk deze ligt met dataset CBS Wijken 2019. Het lastige is dat PDOK viewer inzoomt op de straat waardoor ik de wijknaam, die elders in de kaart staat niet meer kan lezen. Ik ben daardoor steeds aan het in en uitzoomen. Dat 2000x is best wat extra werk:wink:

De straat kleurt blauw en is prima zichtbaar als ik heel Spijkenisse in beeld breng.
Is het wellicht mogelijk om de ā€˜zoomā€™ te fixeren?

Mvg,

FlorianW

Het klinkt alsof het inzoomen niet zozeer het probleem is, als wel het 2000 keer dezelfde actie uit moeten voeren in een tool die er niet helemaal optimaal voor is.

Welke informatie heb je precies van je punten? Dan kunnen we hier misschien ook met je meedenken voor een eenvoudigere manier om je punten aan wijken te koppelen.

NB. Ja, er hangt een PDOK label aan mijn account, maar, nee, ik weet niet bijster veel van de viewer :sweat_smile:

Hallo Robin en meelezers,

Dat klopt, het is een ā€˜workaroundā€™ voor het probleem dat Google My Maps en PDok niet de functionaliteit lijken te bezitten om een selectie te maken van alle pin points binnen een bepaald gebied om daar vervolgens weer een aparte KML file van te maken. Bijvoorbeeld door een lijntje of polygoon rondom het gebied trekken.

Inmiddels is het me al wel gelukt om een wijk te kunnen toewijzen aan de pin points. Degene die de pin points heeft ingevoerd in de originele kaart heeft het systematisch per wijk gedaan en dat wist ik niet. Kwestie van geluk voor mij denk ik. De volgorde van invoeren blijft dus behouden in de KML file. Met een converter op het web heb ik de KML file omgezet naar .xlsx file. In excel heb ik vervolgens grote groepen straten tegelijk kunnen toewijzen aan een bepaalde wijk. En toen de wijken met straten gescheiden en de straten op alfabetische volgorde gezet. Wat de leesbaarheid van de verslaglegging vergroot.

Mocht iemand toch een manier weten hoe een groep pin points te clusteren in een kaart en om te zetten naar een aparte KML file dan ben ik benieuwd.

Mvg,

FlorianW

@FlorianW als het puntenbestand een bestandsformaat heeft wat door QGIS geopend kan worden, kan je eenvoudig in QGIS de attributen van CBS Wijken overnemen op je puntenlaag met de tool ā€œJoin Attributes by Locationā€. CBS wijken en buurten dataset kan je hier downloaden.
Zie de bijgevoegde screenshots voor QGIS:

4 likes

Het lijkt mij ook dat het makkelijker en met veel minder handwerk moet kunnen. Kan je een stuk of vijf van die pinpoints geven met hierbij de straat welke het betreft? Dan wil ik wel even voor je proberen om de data op te automatisch op te halen.
Mijn idee is een Excel lijst met de pinpoints als input en een aangevulde Excel (dus met straat en wijk gegevens) als output. Mag ook csv, json, xml zijn laat maar weten wat voor jou het handigste is.

Inderdaad wat @antonbakker zegt, typisch een klusje voor QGIS. Met een beetje handigheid heb je binnen een paar minuten een KML.

Ik kan je van harte adviseren om je hier verder in te verdiepen, de kans is best aannemelijk dat je dit soort workflows vaker wilt uitwerken.

1 like

Het ontbrak mij de afgelopen dagen even de tijd om me verder te verdiepen in jullie suggesties.
Maar vanmiddag had ik wat tijd en heb ik QGIS geĆÆnstalleerd. Inmiddels heb ik een google maps achtergrond en staan mā€™n pin points er allemaal keurig in. Wat me nog niet lukt is om de kaart CBS wijken 2019 als ā€œlayerā€ in het programma te krijgen. Als vector layer krijg ik Ć©Ć©n groot oranje vlak over Zuid-Holland en met de andere layers ook nog geen succes. Wat voor een soort layer moet ik toepassen ?

Ik denk dat je de vlakvulling transparant moet maken (dubbelklikken in legenda), of de CBS-kaart onder de andere lagen moet weergeven (slepen in legenda).

Een kort stukje handleiding:

Het beste download je de data lokaal, dat werkt sneller. Je vindt de 2020 dataset van het CBS wijken en buurten hier:

Onderaan de pagina is een download van pakweg 200 MB. Na het downloaden haal je alleen het bestand ā€˜WijkBuurtkaart_2020_v1.gpkgā€™ eruit, de rest is hetzelfde maar dan in andere formaten.

In QGIS start je een leeg project (en stel EPSG:28992 in), daarna blader je in de Browser panel naar het bestand en sleept vervolgens de datalaag ā€˜wijkenā€™ (of als je liever ā€˜buurtenā€™ hebt) in je lege project:

En daarna staat heel Nederland in beeld. Je kunt met het informatieknopje vanuit de toolbar klikken op elke wijk en dan zie je de eigenschappen ervan:

Je puntenbestand (KML of CSV) kun je vervolgens ook in je project slepen vanuit de Browser panel of via de Verkenner. En daarna kun je doen wat @antonbakker heeft beschreven.

2 likes