Is een van de WMTS Servers kapot? (Inspire ExtendedCapabilities)

Ik gebruik owslib in het afgelopen half jaar met veel succes om een selectie van luchtfoto’s op te halen. Tijdens de nieuwjaarsborrel ontving ik het bericht dat de WMTS een verplicht attribuut “name” niet meestuurt. Het gekke is, het is niet consistent. Sommige requests gaan goed, andere niet.

Het element waar het mis gaat is ExtendedCapabilities, daar zit geen name attribuut op. Primaire vraag: zou dit element conform XSD verplicht zijn? Secundaire vraag: waarom werken sommige requests wel en andere niet?

@skinkie, antwoord heeft iets langer geduurd, omdat we dit eerst intern hebben besproken.

Toevallig zijn onze beheerders de afgelopen dagen bezig om enkele issues die voortkomen uit de ETF validator (INSPIRE Validator Redirect) op te lossen. Daar zaten ook enkele bij die betrekking hadden op de ExtendedCapabilities. De meeste zijn opgelost. We kunnen geen relatie leggen met het door jou gemeld issue aangaande een verplicht ‘name’ attribuut.
Kan je even controleren of je het issue nog ervaart?

Antwoord primaire vraag: We lossen de fouten op die voortkomen uit de ETF validator. Deze gebruikt daarbij de XSD voor de validatie.

Antwoord secundaire vraag: Geen idee
Kan je een voorbeeld request meesturen waar het mis gaat?

Ik kan je melden dat het probleem met ExtendedCapabilities er nog steeds is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat element fout is, maar een gangbaar product er niet mee om kan gaan. Waar staat de XSD die dit moet kunnen controleren?

Ik heb de output van de XML in het incident hier bijgezet: WMTS failure when 'name' is not present · Issue #745 · geopython/OWSLib · GitHub

Wij hebben weer verder naar gekeken. De XSD is genoemd in de header van het capabilities bestand. http://inspire.ec.europa.eu/schemas/inspire_vs_ows11/1.0/inspire_vs_ows_11.xsd.

Daarnaast viel ons op dat een soortgelijk issue m.b.t. OWSlib eerder gemeld is. Zie WMTS failing with "AttributeError: 'OperationsMetadata' object has no attribute 'name'" · Issue #572 · geopython/OWSLib · GitHub.
Niet helder of dit een relatie heeft met het door jou gemeld issue.
Het lijkt alsof de OWSlib en de Inspire specs nog niet op elkaar afgestemd zijn.

Exact hetzelfde, bedankt, ik heb de mijne gesloten.