Is het CRS hetzelfde voor alle AHN3 rasterbestanden?

Ik controleerde de CRS voor één DSM tiff, en die was EPSG:28992.
Ik vraag me af of dit voor alle tiffs hetzelfde is? Ik kon deze info nergens vinden. En het liefst zou ik niet de hele dataset willen downloaden alleen om deze info te krijgen.

Het is dé CRS voor alle geo-data in Nederland. Als er al een AHN3 GeoTiff is zonder deze CRS dan moet dat een foutje zijn.

2 likes

@Anton klopt. In de metadata staat dat niet overal zo duidelijk zie ik: soms staat er RD-new/NAP en (bij de puntenwolken) staat er EPSG: 28992. In de headers van (alle) GeoTiffs is de EPSG: 28992 code opgenomen. Ik zal even kijken of dat ook wat duidelijker in alle metadata kan komen te staan.

2 likes

De officiële naam is RD en niet RD-new, dit is slechts de naam in EPSG. De combinatie van RD en NAP heeft trouwens EPSG-code 7415, dus in ieder geval bij puntenwolken moet EPSG:7415 gebruikt worden, in plaats van 28992.

3 likes

Dankjewel Jochem! In de nieuwe AHN5 specificaties schrijven we inderdaad EPSG 7415 voor. Helaas beschrijven we dat nog wel als “Amersfoort / RD New + NAP height” dus daar hebben we nog een verbeterpuntje ;-).

Als je verwijst naar EPSG:7415 en daarbij ook de EPSG-naam wil vermelden, dan is “Amersfoort / RD New + NAP height” correct. Maar als je de combinatie RD en NAP wil beschrijven en daarbij ter verduidelijking de EPSG-code vermeldt, dan zou ik Amersfoort en New weglaten.