Is het mogelijk om te 'reverse' clippen bij Atlas? (binnenkant clippen, buitenkant behouden)

Hallo,

Ik probeer in QGIS een Atlas te maken en ik wil graag per atlas-pagina de omgeving van het atlas gebied benadrukken. In een normale kaart doe ik dat met de ‘inverse polygons’ render instelling zodat ik een witte 50% overlay heb op het omliggende gebied.

Echter bij de Atlas, in de clipping instellingen van de kaart, als ik dit doe op deze wordt de buitenkant geclipped, en niet de binnenkant, waardoor dus het gebied buiten de clip wordt benadrukt. Is het mogelijk om dit via de Atlas te ‘reverse’ clippen?

Ik weet niet zeker of dit een oplossing is.

Stel je hebt alle gemeenten van Nederland en wil een focus leggen op Utrecht.
Je filtert op Utrecht zodat je hiernaar toe zoomt en de juiste schaal hebt. Deze laag maak je transparant, eventueel met een label met gemeentenaam.

Vervolgens gebruik je een tweede laag gemeentes die je filtert op ongelijk aan gemeente Utrecht en die maak je deels transparant.

Zou dat werken?

Hi @Product_Owner_NWB ,

Bedankt voor je advies. Als ik een ‘normale’ kaart zou maken, zou ik het ook op deze manier aanvliegen, dat is zo gepiept. Het probleem echter waar ik mee zit is dat ik voor tientallen gemeenten, deelgebieden, etc. dezelfde kaarten wil maken en daarvoor de Atlas functie wil gebruiken.

Het lukt mij in de Atlas functie niet om een omgekeerde clip te maken middels de Atlas clip functie.

en dit werkt ook niet voor je issue?

3 likes

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar in de layer die de verschillende gebieden voor je Atlas weergeeft kun je een regel-gebaseerde filter instellen. Dit is volgens mij ook zoals het op de link die @Bas020 geplaatst heeft gedaan wordt.

Je kan zowel een weergave voor match als niet-match meegeven (maar de geometrie van de polygonen binnen de laag moeten wel het gebied van je atlas beslaan).

2 likes

Hi @JaapB ,

Ik wist van deze functionaliteit af, maar ik had er niet bij stilgestaan dat ik ook atlas id’s/ namen hier kon gebruiken in combinatie met de <> (of !=) argument om de clip te inversen.

Dit werkt perfect! Bedankt voor de suggestie!!

2 likes