Beste mede GEOforum leden,
Ik ben recent afgestudeerd van de studie Built Environment en werk nu als onderzoeker bij het lectoraat Nieuwe Energie in de Stad van Hogeschool Utrecht.
De onderzoeksgroep (de Retrofit Europe Group) waar ik in zit richt zich op de (hoognodige) opschaling van woningrenovaties. We willen de markt helpen de stap te zetten richting data gedreven renoveren.
Door te weten waar wat staat kan bijvoorbeeld de relatie gelegd worden tussen reeds gerealiseerde renovaties en woningen die sterke overeenkomsten vertonen (en de kans dus groot is de kennis van reeds gerealiseerde projecten her te kunnen gebruiken).
Een belangrijk aspect hierin is het gestructureerd kunnen documenteren van veldonderzoek en ervaringsdata.
We verzamelen en genereren momenteel op verschillende manieren data, maar hebben nog geen ecosysteem waarbij we deze data navolgbaar kunnen samenvoegen en op een goede manier (open-source) kunnen delen.
Idealiter zouden we een database willen hebben waarin we alle reeds verzamelde data gelinkt aan een basisregistratie kunnen huisvesten en waar studenten/onderzoekers deze er ook weer makkelijk vanaf kunnen halen.
Studenten faciliteren met een omgeving waarin ze op een laagdrempelige manier waardevolle informatie kunnen ontsluiten kan naar mijn ervaring enorm bijdragen aan de verhoging van het enthousiasme voor het vak onder studenten.
Voor het opzetten van deze omgeving heb ik jullie hulp hard nodig. Dus zou je even met me mee willen denken?
Het idee is een POSTgis database online te krijgen met als basis de BAG (gebouwniveau) zodat studenten/onderzoekers makkelijk een uitknipsel kunnen maken voor hun eigen onderzoek met alle data die zij nodig hebben.
Vervolgens kunnen ze hun resultaten (bijv. bouwtekeningen van een pand of de classificatie vanuit beeldherkenning) weer terugkoppelen naar de database.
De eerste stap hierin is dus het overnemen en actueel houden van de BAG.
Na wat onderzoek kom ik tot het volgende stappenplan:
- In het nieuwe BAG-extract 2.0 staan alle gegevens van NL (met historie?) en deze is elke 8e van de maand gratis te downloaden.
- Dit wordt geleverd in een XML bestand. (Dit betekend eigenlijk dat alle gegevens zonder structuur worden geleverd?)
- Vervolgens is NLExtract een programma/algoritme(?) om hier structuur in te krijgen en deze om te zetten naar een POSTGIS database.
- De mutaties ten opzichte van vorige levering moet je hier zelf uit weten te halen (of betalen voor de periodieke mutatiebestanden) en die samenvoegen met je bestaande database.
- Door dit alles te hosten op een Azure omgeving en leveringen van verschillende externe databronnen geautomatiseerd binnen te halen met Apache Airflow kan een low-maintenance continuering gerealiseerd worden.
- Vervolgens koppelen we alle nieuwe gegevens van studenten op pand/adresniveau op het identificatienummer (want deze wijzigt nooit meer?)
Als bouwkundige met 1 á 2 jaar ervaring met Qgis en Python blijft het soms lastig de do’s en dont’s van de geowereld en basisregistraties te ontdekken en begrijpen.
Alle input is welkom.
Timo