Kaart bouwlocaties Nederland

Beste mensen,

Ik ben journalist bij Follow the Money en recentelijk begonnen met een master GIS aan de VU. Ik hoop wat meer GIS in de journalistiek te brengen, maar dat terzijde.

We zijn deze week een project gestart over Bouwput Nederland. Als alle woningbouwplannen doorgaan, verandert Nederland de komende jaren in een enorme bouwput. Met een team van journalisten zitten we daar bovenop, mede om alle belangen bloot te leggen. Maar zoals bij ieder goed onderzoek moeten we beginnen met een inventarisatie.

We hebben vooralsnog twee simpele vragen, die erg moeilijk (vooral kostbaar) te beantwoorden zijn.

  1. Waar wordt nu en in de nabije toekomst gebouwd?
  2. Van wie is die grond?

Ik hoop dat jullie suggesties hebben voor goede databronnen, namen van bedrijven, organisaties en experts die kunnen helpen deze vragen te beantwoorden.

Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen. Ik hoop hier in ieder geval nog vaak te vertoeven.

Groet,
Dimitri Tokmetzis
dimitri.tokmetzis@ftm.nl

2 likes

Tja,… om na te gaan waar iets gebouwd gaat worden zou een eerste startpunt zijn ruimtelijkeplannen.nl en voor de vraag: “van wie is die grond?” kan er eigendomsinformatie worden opgevraagd.
Maar zoals je al aangaf “vooral kostbaar” vermoed ik dat je die informatie al had :smiley:

M.b.t. databronnen heb je vaak niet zoveel keuze en is de betreffende basisregistratie de “waarheid”, je zou mogelijk “gerefined” datasets kunnen kopen maar dit zijn vaak snapshots (1 bepaald punt in de tijd) en de vragen die jullie waarschijnlijk willen beantwoord krijgen gaat de tijdsdimensie mogelijk een rol spelen. (Deze tijdsdimensie is trouwens niet gelijk per dataset!)

M.b.t. namen van bedrijven, organisaties en experts, bedoel je dan om te helpen/assisteren met deze vraagstukken (hetzij als commercieel werk?)

1 like

Hoi Dimitri,

Zoals je zelf al aangeeft, en Wouter bevestigt, zijn het 2 simpele vragen maar maar kostbare en complexe antwoorden.
Ons zusterbedrijf heeft op hun website een groot aantal nieuwbouwprojecten in kaart gebracht. Misschien heb je hier wat aan. Als startpunt. Zie Archief Project - Rogeo.nl

Groeten Suzanne

hallo Dimitri,

leuke vraag!

20 jaar geleden was de toenmalige Rijksplanologische Dienst (RPD) opdrachtgever voor De Nieuwe Kaart van Nederland. Daarvoor struinde een team door dagbladen etc op zoek naar niet alleen officiële plannen, maar ook woeste plannen van bestuurders en/of projectontwikkelaars.
Aan die plannen wer zo goed & kwaad als mogeljk een tijdshorizon en een aantal woningen en/of hectare bedrijventerrein gehangen.
Rond 2010 (?) gestopt ivm geen financiering., en omdat de officIĂ«le plannen toen via RO-ONline www.ruimtelijkeplannen.nl beschikbaar werden gesteld.
Zie oa https://dans.knaw.nl/nl/actueel/nieuws/nieuwe-kaart-2015

Een paar jaar later Nieuwe Kaart 2.0: zie https://nieuwekaartnl.nl/over-de-nieuwe-kaart/.
Op de interactive kaart daarvan zie ik geen content, dus ik vermoed dat dit initiatief de start-up fase niet is doorgekomen…

Provincies hebben wel vak iets als een planmonitor; om van woningbouw en bedrijventerrein in beeld te krijgen wat er in de pijplijn zit. Zie bijv. https://www.plancapaciteit.nl/ voor Noord-Holland

1 like

Je zou kunnen checken op BAG Panden met een actuele status/voorkomen “Bouwvergunning verleend”. Zal je niet alle plannen geven, maar ik vermoed dat met name de grotere project-locaties daar toch wel in staan, vooral als er nieuwe straatnamen en zo bij betrokken zijn. en als het over de kortere termijn gaat. Of je daarmee ook de projecten die over twee jaar op stapel staan… waarschijnlijk niet.

Vervolgens kun je dat dan over de Kadastrale kaart leggen, en daarmee heb je de percelen, waarvan je vervolgens weer de zakelijke rechten van kunt opvragen (tegen een prijs!) bij het Kadaster. Je zou ook het Kadaster (GIS Maatwerk) deze opdracht kunnen geven…

En als derde bron zou ik inderdaad eens kijken op ruimtelijkeplannen.nl, daar kun je misschien de projecten op langere termijn uit filteren. Leuke uitdaging, maar 't zal wel wat tijd en effort gaan vragen denk ik. Misschien makkelijker om alle gemeenten aan te schrijven…

Hoi Suzanne, dank voor de tip. Ik ga eens even kijken.

Hoi Wouter,

Ik ben op zoek naar mensen die kunnen meedenken over methodologie, die verstand hebben van het veld. Commercieel aanbesteden gaat niet lukken. We zijn een klein medium, zonder advertenties dat geheel afhankelijk is van ledenbijdragen. We groeien hard, maar al het geld gaat in journalistiek zitten. We hebben dus geen grote budgetten voor externe partijen.
D

Wij voeren regelmatig voor vastgoedontwikkelaars vergelijkbare scans uit, dat zijn erg complexe analyses waar veel geld mee gemoeid is. Dat is dan ook een methode die we niet vrij kunnen geven, dat zal voor anderen niet anders zijn.

Ik kan je wel helpen met licht verouderde eigendomsgegevens, zonder dat je daarvoor bij het kadaster langs hoeft. Je kan me mailen op michiel@hashtaggeodata.nl

Op basis van de BAG brengen wij vanuit de Rijksuniversiteit Groningen ieder jaar onze nieuwbouwmonitor uit. Hier kijken we naar verleende bouwvergunningen en gestarte bouwprojecten. geodienst.xyz/nieuwbouwmonitor

1 like

Wellicht zitten hier nog interessante locaties tussen: Wat mist u aan de projectenkaart van Gebiedsontwikkeling.nu? – Gebiedsontwikkeling.nu

Hallo Dimitri,

Wij hebben alle grote, toekomstige, bouwlocaties uitgebreid in beeld gebracht (met een andere methode dan die jullie gebruikt hebben zag ik in jullie artikel). Sparren/inzien kan altijd, je hebt mijn contactgegevens.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.