Kadaster gaat eHerkenning gebruiken, maar weet niet het verschil tussen EH2+ en EH3

Vandaag ontving ik een e-mail dat het Kadaster minimaal eHerkenning niveau 3 vereist. Er wordt na contact gesteld dat EH3 veiliger en beter is dan EH2+. Ik verbaas me sterk dat zowel door het RDW als Kadaster dit soort nepnieuws wordt verkondigd. In dat opzicht vind ik het dan ook wel een discussie waard om te kijken naar beleidsredenen waarbij financiële drempels (met verplichte winkelnering) worden opgeworpen.

Op eherkenning.nl kan je nalezen; Verschil niveau met niveau 2+: “Extra ingebouwde veiligheidsmaatregelen in de controle van bevoegdheden (check persoonsgegevens via origineel identiteitsbewijs) en uitgifte online of d.m.v. aangetekende post.”

Je kan discussiëren over de vraag hoeveel veiliger e.e.a. dan is. Je kan ook discussiëren over de vraag of een bepaald niveau bij de betreffende dienst ook nodig is. Tot zover snap ik je post.

Maar ik snap dan niet dat je in je kopregel suggereert dat Kadaster een verschil niet weet, terwijl je 3 regels verder stelt dat het nepnieuws is. Wie iets niet weet kan nooit bewust misleiden. Misschien moet je je redactie nog eens overdenken en daarna denk ik dan graag met je mee.

1 like

Ik heb voordat ik dit topic opende bij het KCC gevraagd waarom het Kadaster EH3 vereist en EH2+ niet meer dan voldoende is. Daar komt het volgende op terug: “Het Kadaster werkt met eHerkenning op minimaal niveau EH3, dat staat voor veilig en betrouwbaar inloggen. Hoe hoger het niveau van eHerkenning, hoe veiliger er informatie uitgewisseld kan worden. Al deze extra zekerheden zorgen ervoor dat de klant veilig kan inloggen.”

Het Kadaster bepaalt de keuze voor het niveau niet zelf maar is een gevolg van de Wet Digitale Overheid, waarin staat dat niveau 3 minimaal verplicht is bij uitwisseling gevoelige informatie, bijvoorbeeld persoonsgegevens. Ook kiest het Kadaster er niet zelf voor om eHerkenning verplicht te stellen, het wordt opgelegd door deze wet.

De reactie van het KCC is wel een beetje standaard FAQ antwoord en helpt je niet verder. Verder ben ik het met Theo eens dat de term ‘nepnieuws’ niet nodig is.

Ook denk ik niet dat dit forum de juiste plaats is voor een discussie over de beleidsredenen.

Welke gevoelige informatie wordt er uitgewisseld met het Kadaster waarvoor eerst validatie noodzakelijk is voor de afnemer van die informatie dat met EH3 wordt afgedekt?