Kadaster gepland landgebruik: waarom niet als geopackage

Het Kadaster heeft de dataset gepland landgebruik ontsloten. Helaas weer alleen als GML terwijl er uit de WMS blijkt dat er gewoon een geopackage beschikbaar is (C:/Documents/Planned Land use/Transformed_data/gml/SupplementaryRegulation_1&2/planned_land_use_4.gpkg).

Waarom niet ook in dit veel vriendelijkere format ontsluiten?

Aanvullend is er geen omschrijving van de dataset te vinden. Waar kijk ik naar? Hoe is de dataset tot stand gekomen? Wel zichtjaar heeft het? Wanneer is het samengesteld? etc. Zonder deze informatie is de dataset volledig nutteloos.

https://www.pdok.nl/introductie/-/article/gepland-landgebruik-inspire-geharmoniseerd-

Het gaat hier om een INSPIRE geharmoniseerd dataset. Dit betekend dat een reeds bestaande nationale dataset (in dit geval afkomstig van ruimtelijkeplannen.nl) is geconverteerd naar een structuur zoals voorgeschreven door de Europese Unie in kader van het INSPIRE programma. Zie: List of European Union directives - Wikipedia en https://inspire.ec.europa.eu/.

Op dit moment is in context van INSPIRE het gebruik van GML verplicht. Dit soort afspraken worden in goed overleg tussen standaardorganisaties van verschillende landen gemaakt. Voor Nederland is Geonovum (https://www.geonovum.nl/) de organisatie die bij deze overleggen betrokken is. Het Kadaster kan als uitvoerende partij niet zomaar zelf besluiten in welk formaat een dataset word aangeboden. Wij zijn als PDOK ook groot fan van GeoPackage en proberen dit waar mogelijk te gebruiken.

Een omschrijving van de dataset is te vinden in de bijbehorende metadata en deze is terug te vinden in het nationaal georegister: https://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/17716ed7-ce0d-4bfd-8868-a398e5578a88?tab=general

1 like

Misschien hd ik het woord ‘ook’ moeten gebruiken in de titel. \waarom niet gewoon ook als geopackage ontsluiten als jullie zo’n fan ervan zijn (ik heb daar sterk mijn twijfels bij overigens, aangezien jullie een jaar of 4 geleden al een geopackage van de BAG beloofden en die er nog niet is).

De omschrijving van de dataset is echt veel te summier. Wat is de ijkdatum van de dataset? Is het meer dan gewoon een simpel filter over ruimtelijke plannen? Wat is ‘primary production’? En secondary? Wat is ‘bepaalde gronden’? Zonder een goede omschrijving is alle data waardeloos.

Daarnaast, de download is 46 Gb! Er zit véél meer in dan in de WMS wordt weergegeven. Wat is dat? Wat is het doel van die data? Welke inwindatum? Hoe lang geldig? Wat zegt de data? Welke onderlinge relaties zijn er?

Op deze manier is het gewoon data dumpen en succes ermee. Zoals eigenlijk ook met de BAG en ruimtelijke plannen gebeurt.

1 like

Nogmaals de duidelijke vraag:
Wat zit er in deze dataset en waarin verschilt deze van de dubbel- en enkelbestemmingen?

Het INSPIRE thema “Land Use”

Dat durf ik zo niet te zeggen, mogelijk dat @MerijnKerlen daar antwoord op kan geven.

Deze informatie/omschrijving is hier te vinden INSPIRE Data Specification on Land Use – Technical Guidelines | INSPIRE
i.i.g. primary en secondary

pagina 157
image

pagina 159
image

Dag Michiel,
In deze geharmoniseerde dataset zitten enkel de thema’s die vanuit Europese INSPIRE-verplichtingen gepubliceerd moeten worden. Enkel- en dubbelbestemmingen zijn daar onderdeel van. Echter deze set wordt slechts 2x per jaar ververst. Mijn advies is om of de gewone dataset te gebruiken (bevat alle thema’s van alle plannen en wordt iedere maand ververst) of gebruik te maken van de DSO-API’s (altijd actueel), zie ook Ruimtelijke plannen opvragen - Ontwikkelaarsportaal

2 likes

Hallo Merlijn,

Bedankt, dis is een antwoord waar ik echt iets mee kan. Een duidelijke en vindbare omschrijving van de data zou een hoop helpen. Ik ben nu natuurlijk meteen benieuwd namelijk naar wat er dan nog meer in zit naast de dubbel- en enkelbestemmingen.

Fijn dat je hiermee vooruit kan @Michiel1. De aanwezige thema’s zijn de volgende; Plangebied, Enkelbestemming, Bouwaanduiding, Bouwvlak, Dubbelbestemming, Functieaanduiding, Gebiedsaanduiding en Maatvoering.
Omschrijving, etc is vergelijkbaar met de overige geharmoniseerde INSPIRE-sets en daarvoor hebben we alleen het verplichte deel ingevuld aangezien deze data in NL niet, of zeer weinig, gebruikt zullen worden omdat er betere en actuelere informatiebronnen zijn.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.