Kadaster huizen verkoopprijzen

Hallo iedereen,

Ik ben een Data Engineer, en ik ben geïnteresseerd (voor hobby) in het maken van grootschalige analyses en visualisaties van huizen prijzen in Nederland, per locatie.

Ik wil graag visualisaties maken geaggregeerd per map tile/postcode:

  • Verkooprijzen
  • Verkoopprijzen t.o.v. originele vraagprijs (inzicht in overbieden)
  • Overbiedingen over tijd
  • Aggregaties uitgesplitst per kenmerken zoals bouwjaar, oppervlak etc, om inzicht te krijgen hoeveel overwicht bepaalde kenmerken kunnen hebben.

Zijn er mogelijkheden of toekomstige plannen om deze data beschikbaar te maken?

Groet Niels

Misschien bij Funda? Ik denk niet dat al deze gegevens bij PDOK beschikbaar zijn of komen.

Funda heeft geen informatie over de uiteindelijke verkoopprijs. Daarnaast mag je Funda niet scrapen. Die verkoopprijs is wel op te vragen bij het Kadaster, maar daar zit veel vertraging in, daarnaast werk het in mijn ervaring niet altijd (sms-dienst) en is het betaald (en daarmee onbetaalbaar voor grootschalige en frequente analyses).

Het kadaster komt af en toe met rapportages, de NVM ook. Daar kan je 9op corop of gemeenteniveau) wel wat informatie uithalen.

1 like

Hallo Niels,

Kun je terugvinden in de BRK, hoewel niet altijd. Maar: dat is niet gratis toegankelijk, en er is geen API voor beschikbaar op PDOK.

Als Funda historie bewaard, dan zou je het daar kunnen vragen. Je hebt dan niet de garantie dat het om alles gaat, er worden ook percelen buiten Funda om verkocht. En de vraagprijs word niet geregistreerd door het Kadaster, alleen de daadwerkelijke verkoopprijs. Dit is een gegeven waarvan ik niet denk dat je het met enige betrouwbaarheid landsdekkend ergens zult kunnen opvragen.

Die kun je voor Panden uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) halen. Maar omdat de verkoopprijzen dus nogal schimmig blijven, is het de vraag of dat nuttig is in dit opzicht.

Wat eventueel interessant zou kunnen zijn voor jouw casus, is het Biedlogboek, maar ik weet niet in hoeverre je daar automatisch iets uit zou kunnen trekken. Bovendien gaat dat pas vanaf 1 juli, dus je mist toch al een hoop.

Ik vrees dat je dus niet heel veel kans hebt voor dit project, tenzij ik ergens iets mis natuurlijk :wink:

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.