Kadaster Knowledge Graph bevat consistent foute registratiegegevens

Alle imxgeo:Registratiegegevens resources in de Kadaster Knowledge Graph (KKG) hebben een nen3610:beginGeldigheid waarde van ‘2025-12-03’ en een nen3610:tijdstipRegistratie waarde van ‘2025-12-03T12:00:00’.
Lijkt op een structurele fout in de pipeline van Kadaster brondata naar linked data!

Enkele voorbeelden:

Ik moest het even navragen maar dit is destijds een ontwerpkeuze geweest met de argumentatie dat het geen één op één mapping is maar het ontstaan van een “nieuw” object (bijvoorbeeld een imxGeo:Gebouw).

Maar elke keer als de linked data wordt gemaakt vanuit de bronsystemen worden er nu dus “nieuwe” objecten gemaakt, dus alle nen3610:beginGeldigheid en nen3610:tijdstipRegistratie waardes krijgen de datum van het opnieuw maken van data… Ik mag toch mogen dat ik het verkeerd begrijp?

Zijn de kloppende waardes nen3610:beginGeldigheid en nen3610:tijdstipRegistratie voor adressen, straten, gebouwen en percelen om een ander manier te verkrijgen?

Ja, momenteel is dat inderdaad het geval. Destijds is dit wel als aandachtspunt genoteerd, om hier in de toekomst nog eens opnieuw bij stil te staan (denk bijvoorbeeld aan andere mogelijkheden zoals mutaties) maar daar moet nog een besluit over genomen worden. Een collega heeft een aantal queries opgesteld met betrekking tot de originele waarden. Die stuur ik je zo meteen even rechtstreeks toe via een PB.