Kadasterdata efficiënter opvragen (kopen van eigendomsinformatie)

Hoi allemaal,

mijn allereerste topic :wink:

ik heb een vraag over een manier om kadasterdata op te vragen in GIS.

Voor mijn werk vraag ik zo nu en dan kadasterdata op. Veelal zijn dit gebieden die eerder geselecteerd zijn in GIS. In de huidige werkvorm klik ik de percelen los aan of teken ik een vlak waarin de vlakken selecteer. Naar mijn gevoel vind ik dit te veel tijd kosten.

Bij mij kwam de gedachte op om vanuit GIS, rechtstreeks kadasterdata op te vragen of een lijst van perceelnummers op te stellen in GIS en deze in te laden in een tool waarbij automatisch deze percelen worden opgevraagd bij het kadaster.

Kent iemand hier mogelijkheden voor?

1 like

Hoi Thomas,

welkom op het Geoforum!

Ja, verschillende. Maar die hangen er van af welke software je tot je beschikking hebt, wat je precies nodig hebt, en op welke manier. UIt je vraag leid ik af dat je alleen de perceelgrenzen nodig hebt, maar heb je die nodig ter informatie, of moet je echt de vector-geometrie hebben? In het eerste geval kun je namelijk het makkelijkst de WMS of WMTS gebruiken, dat geeft je landelijk het plaatje van de kadastrale percelen (plus dat de informatie per perceel te bevragen is).
Als je de perceelsgrenzen als vector wilt gebruiken, dan is de WFS de aangewezen bron. Die kun je in bijvoorbeeld QGis vragen om alles op te halen binnen een rechthoek (bijvoorbeeld de rechthoek van je scherm op dat moment), of je kunt er een specifieke query op los laten.
Je kunt de URL’s hier vinden: Geo services - PDOK

GIS-software kan over het algemeen goed omgaan met alle mogelijkheden, en er zijn hier genoeg mensen die van elk pakket kennis hebben om je te helpen bij de specifieke instellingen. En je kunt ook scripts maken in python of FME of iets dergelijks (ik heb in javascript een stukje code om een perceel op te halen uit de WFS), om een van tevoren gemaakt lijstje percelen op te halen, of alle percelen binnen een bepaald gebied als je dat wilt. Zoals je ziet zijn er heel veel mogelijkheden, dus als je kunt aangeven wat jouw mogelijkheden zijn qua software kunnen we je verder helpen.

4 likes

Dank voor je antwoord Sbjager,

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn topic. De perceelgrenzen, perceelnummers hebben we in GIS.

Het gaat mij specifiek om de koppeling naar het kopen van de eigenaarsgegevens in het kadaster. Vaak hebben wij al een selectie gemaakt van de percelen die voor ons interessant zijn. Echter moet in het kadaster (Mijnkadaster) deze selectie opnieuw gemaakt worden.

Dit vind ik wat inefficiënt.

Qua software zijn de mogelijkheden vrij groot.

FME, arcgis pro, python kunde is aanwezig.

Qua software zijn de mogelijkheden vrij groot.

intern dan, mijn eigen kunde is iets beperkter :wink:

ik heb een reactie geplaatst.

1 like

Aha. Helaas, in Mijn Kadaster zijn er geen mogelijkheden om dat anders dan per perceel te doen. Daar is het, voor zover ik weet, ook niet voor bedoeld.
De Zakelijke Rechten en Tenaamstellingen en dergelijke kun je ook niet uit de Open Data halen (zelfs de stuk-nummers zitten daar niet in), dat kun je dan alleen doen via betaalde diensten (of, als je voor een gemeente werkt, via Haal Centraal - hoewel ik niet weet of dat al in productie is of niet).

1 like

oké, bedankt

Voor het bedrijf waar ik werk is het geen probleem om voor de kadasterdata te betalen. Op dit moment kopen we de data met een zakelijk mijnkadaster account…

1 like

Dan zou ik even contact opnemen met jullie accountmanager van het Kadaster, om te kijken wat er mogelijk is.

1 like