Kadastrale percelen kaart nodig in .shp formaat

Beste forum,

Voor mijn werk heb ik een kadastrale kaart nodig waarbij de percelen als aparte tiles zichtbaar zijn. Ik heb al enkele pogingen gedaan om via pdok deze te verkrijgen echter levert pdok enkel de kadastrale grenzen, wanneer ik deze polyniseer verlies ik alle gegevens van deze grenzen. De kadastrale kaart moet werken in arcgis en ik heb ze enkel nodig voor de provincies: Gelderland en Overijssel. Het klinkt niet moeilijk: ‘een kadastrale percelen kaart in Arcgis’ maar ik zit al een dag te stoeien met alle programma’s die niet meewerken. Vandaar nu mijn vraag. Kan iemand me verder op weg helpen?

Met vriendelijke groet,

Remco

PDOK levert toch ook een WFS service van de Kadastrale kaart? Daar weet arcGIS wel raad mee.
In QGis ziet het er in ieder geval zo uit:

1 like

Hoi Bart,

Dankjewel voor je reactie! Het moment waarop ik de WFS-service toevoeg worden er hele willekeurige gebieden ingeladen of juist helemaal niks. Wellicht gaat hier iets fout maar om deze reden kon ik hier niet mee werken. Zo wil hij vandaag alleen ergens in Breda iets inladen.

Ik ben niet (meer) zo goed thuis in de ESRI software. Als je verder niks doet | instelt haalt de software waarschijnlijk random een max. aantal objecten (percelen) op. Er is vast een instelling mogelijk waarbij je kunt aangeven dat de percelen binnen een boundingbox opgehaald moeten worden. Even zoeken naar de instellings mogelijkheden bij het aanroepen van de WFS…

Hier kun je de percelen van heel Nederland als geopackage downloaden:

https://service.pdok.nl/kadaster/cp/atom/v1_0/cp.xml

Volgens mij kun je die tegenwoordig direct gebruiken in ArcGIS, maar anders eerst even openen in QGIS en opslaan als shapefile

1 like

Hoi Raymond,

Deze kaart bevat alle kadastrale percelen van Nederland, het inladen hiervan duurt lang en het filteren van informatie lukt meestal niet doordat Qgis deze taak niet kan voltooien. Hoe zou ik hiermee om kunnen gaan? Ik heb enkel de percelen nodig in een aantal gemeenten in Overijssel.

Je kunt een WFS filteren op attributen, bijvoorbeeld op Kadastrale Gemeentecode:

SELECT * FROM Perceel WHERE AKRKadastraleGemeenteCodeWaarde = ‘ASD09’

N.B. Een “Kadastrale gemeente” is wat anders dan een “burgerlijke gemeente”. Je moet dus achterhalen wat de Kadastrale gemeentecode is van de gemeenten die je nodig hebt en vervolgens de WFS daarop filteren.

Goedemorgen @RemcoNieuw,

Moet het echt in .shp formaat? Ik heb het gevoel dat dat een geografisch bestandsformaat is dat steeds minder gebruikt wordt.

Heb je al gekeken naar de DKK - Digitale Kadastrale Kaart die door Esri Nederland wordt aangeboden via ArcGIS Online?

In de afbeelding hieronder heb ik de feature service met de DKK toegevoegd aan mijn ArcGIS Pro project. En nu kan ik inzoomen, willekeurig waar in Nederland om percelen te raadplegen (geometrie en attributen). Hier een perceel dat mooi laat zien wat @barthuijbers hierboven uitlegt: burgerlijke gemeente is Enschede (Hé, mijn oude middelbare school. Dat moet toeval zijn! :slight_smile: ), maar kadastrale gemeente is Lonneker.

Ik zie in jouw schermafdruk dat je toegang hebt tot ArcGIS Pro. Dus wellicht is deze feature service de oplossing die je zoekt?

https://basisregistraties.arcgisonline.nl/arcgis/rest/services/DKK/DKKv4/FeatureServer

Laat maar horen.

Groet,

Egge-Jan

Hoi Egge Jan,

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! De reden waarom ik het in .shp formaat nodig ben is omdat ik de percelen moet kunnen wijzigen in vorm, hierdoor heb ik echt een download formaat nodig van het kadaster. De download-versie die Raymond aanbood is me inmiddels gelukt om deze te exporteren naar .shp en het gewenste bereik.

Met vriendelijke groet,

Remco

1 like

Hoi Remco,

Goed om te horen dat het gelukt is. Toch nog even een kleine aanvulling, ter lering en vermaak:

Het is vaak ook mogelijk om objecten van een service (WFS en/of ArcGIS feature service) naar een eigen laag te kopiëren en deze daar te bewerken.

In de afbeelding hieronder is dit te zien: het geselecteerde perceel is gekopieerd naar de laag Mijn_percelen, en daar aangepast.

Groet,

Egge-Jan

Kadastrale percelen wijzigen in vorm? Dat vinden wij van het Kadaster niet goed hoor! :wink:

3 likes