Kilometerhok indeling

Hoi,

Ik heb gezocht of hier op het forum deze dataset al beschikbaar is, maar ik kan het niet vinden. Dus een nieuw topic.

Ik zoek een shapefile van de kilometerhokindeling van Nederland (mag ook alleen Noord-Holland of regio Amsterdam zijn). Liefst in rijksdriehoekcoördinaten. Ik heb zo’n indeling al eens gedownload maar deze was van esri (LPK file) maar kan ik sinds mijn overstap naar qgis niet meer openen.

Dank alvast!

Ik kan alleen hier iets vinden:

https://www.verspreidingsatlas.nl/biodiversiteit/veldkaart.aspx

Maar daar kun je alleen een pdf downloaden. Op NGR heb je volgens mij alleen van Utrecht iets.

Voor wie op zoek is naar een meer algemeen grid: eurostat heeft regelmatige grids van heel Europa beschikbaar ( Grids - GISCO - Eurostat ).

1 like

In QGIS kun je die zelf genereren, voor elk gebied en in elk gewenst CRS.

Vector > Research Tools > Extract Layer Extent…

Hiermee kun je een layer maken met je gebied waarvoor je polygonen wil genereren. En je kunt de waarden afronden op 1000m. (Ik neem aan dat je dat wilt).

Vector > Research Tools > Create Grid…

Hiermee genereer je vierkante polygonen, zie afbeelding.

Groet,
Raymond

1 like

Je mist alleen de typische nummering. Voor zover ik begrepen heb zijn kilometerhokken een onderverdeling van uurhokken. Elk uurhok is 5km bij 5km en heeft een eigen nummer, en de kilometerhokken zijn vervolgens 5 rijen van 5 blokken van 1km bij 1 km.
De eerste rij is genummerd 11-15, de tweede rij 21-25, enzovoort.

Het CBS verwijst naar een flora en fauna website waar dit gebruikt wordt voor het tellen van vlinders, paddestoelen en dergelijke maar ik kan nergens een fatsoenlijk overzicht vinden van de nummering.

Uurhokken?! Weer wat geleerd. :slight_smile:

Het resultaat in QGIS bevat de lop/left/bottom/right coordinaten dus wellicht kun je de id’s zelf berekenen met de Field Calculator?

(Je zou ook kunnen kijken waar die Esri file die je al hebt vandaan komt, want die is vast niet door Esri zelf gemaakt.)

Hoi Koen,

Wanneer heb je dit nodig?

Ik denk nl dat het gaat om het grid dat ik heb gemaakt (ooit) voor de muskus- en beverrattenbestrijding. Het grid bestaat inderdaad uit km-hokken maar die zijn weer gebaseerd op uur-hokken van 5x5 km zoals @Anton al zei. De nummering is gemaakt vanuit de top50 (of top25?) kaartbladen, waarbij elk kaartblad inderdaad is opgedeeld in rijen en kolommen dus 11-15 (rij 1) en 21-25 (rij 2) etc.

Geinig om terug te zien!

Maar wat ik wil zeggen is dat ik dit waarschijnlijk nog wel heb staan op mijn oude computer op kantoor. Dus als ik daar weer eens ben (morgen waarschijnlijk) dan kan ik dat ding wel weer eens even aanzwengelen en zoeken naar het bestand.

1 like

Dag Jonna,

Morgen is helemaal prima! Het heeft geen super erge haast. Heel fijn als je het hier kan uploaden!

Top, hier ga ik vanavond ook eens mee stoeien. Dank voor je antwoord.

Klopt. Ik zou graag de typische nummering behouden. Maar volgens de oplossing van Raymond hierboven zou ik die ook opnieuw kunnen genereren. Dank voor je antwoord.

Hier kun je in ieder geval de uurhokken downloaden als GeoPackage:

https://anton.huiz.net/hokindeling.gpkg

Er ontbreken een paar vakken maar die zijn zo aangemaakt. Nummering is conform de coördinaten van de linkeronderhoek.

Je kunt eventueel zelf vakken genereren van 1km bij 1km en met een expressie kun je het vaknummer wel genereren, en op basis van overeenkomstige geometrie het uurhoknummer overnemen.

Leuk puzzeltje :slight_smile:

Je kunt ook wachten op de dataset van @Jonna natuurlijk.

Hoi @KoenW,

Okee, ik heb geen bestanden meer. Maar kijkend naar de hokken van Noord-Brabant (oud, wel op nationaalgeoregister.nl) en de hokken van @Anton, zie ik wel een verschil.

Kan zijn dat in de tussentijd de benaming en zelfs ligging is aangepast, maar dit is wat het was:

Begrenzing en benaming uurhokken (5x5 km) is op de top50 grens. De km hokken op dezelfde manier genummerd. Bijvoorbeeld voor
kaartblad 50
uurhok 50-11
kmhok benaming 50-11-11 t/m 50-11-15, rij 2 wordt 50-11-21 t/m 50-11-25, etc

afbeelding

Ik weet dus niet of dit nog steeds de officiële nummering is, maar zo ja dan kun je op basis van een kaartbladindex je uurhokken genereren.

Succes!

Klopt het eigenlijk wel? De Top50 bladen zijn geen 5x5km maar 10x12.5km toch? of 8x10km als jouw indeling wel 1x1km is?

Ik ben nu wel benieuwd wat er officieel is aan de nummering en wie dat bijhoudt/beheert :slight_smile: Bij CBS of NGR vind ik daar niets over en Google is ook niet echt scheutig met juiste informatie.

Dan heb ik mijn post niet duidelijk geschreven. Daarin toon ik alleen de top50 bladen en een uurhokgrid van de prov NB. Het kmhok grid staat niet in het plaatje.

De top50 bladen zijn zeker geen 5x5 km nee, dat zijn de uurhokken.
De top50 bladen bestaan uit een oost en west, alleen het nr wordt gebruikt. Een top50 blad bestaat uit 5 rijen en 8 kolommen met daarin uurhokken.
Dus blad 50W en 50O samen bestaan uit uurhokken 50-11 t/m 50-58. Er missen wat uurhokken in het plaatje vanwege de grens met belgie.
De uurhokken bestaan elk weer uit 5 rijen en 5 kolommen met km hokken.

In blad 50W ligt uurhok 50-22. Deze bestaat uit km-hokken 50-22-11 t/m 50-22-55

Ja, wie beheert het nu? Ooit was het de muskusrattenbestrijding waar Nieuwland toen de vangstregistratie voor ontwikkelde. Maar als meer organisaties uurhokken etc gebruiken, dan zou het toch ergens officieel vast moeten liggen? Kadaster?

Owja, dom van me :scream: de hokjes van jouw plaatje kunnen idd nooit 1x1km zijn.

Bij de uurhokken die ik gevonden heb, wordt het coördinaat van de linker onderhoek gebruikt, gedeeld door duizend.

x=100.000, Y=400.000 => nummer 100400.

Op Wikipedia staat dit ook vermeld. Maar ik ben jouw nummering (50-11, 50-12, enz) ook ergens tegengekomen maar ik ging er toen vanuit dat dit de nummering was van de kilometerhokken, wat dus niet het geval is.

Update: Hier is meer informatie te vinden (PDF, pagina 20 t/m 22):

Hier worden beide nummersystemen uitgelegd van kilometerhokken, zowel de atlasmethode (kaartblad+uurhok+kilometerhok) als de linker onderhoek gedeeld door 1000. De voorkeur gaat volgens dit document uit naar de laatste.

1 like

Ha, interessant! En opgelost. Dan denk ik dat @KoenW hiermee de hokken moet kunnen genereren met de gewenste codes en uiteraard coordinaten. :grinning:

2 likes

Wauw! Een pdf van 74 pagina’s over uurhokken. Ik voel een nieuwe basisregistratie aankomen!

1 like

https://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/96e15308-ed5a-4a8d-9e91-a9766ba09861 betreft een dataset georganiseerd in uurhokken (ieder uurhok bestaat uit 25 km hokken) dataset is ook als wfs beschikbaar
https://geodata.rivm.nl/geoserver/alo/ows?request=GetFeature&service=WFS&version=1.1.0&typeName=bijvangst_ratten&outputFormat=shape-zip

1 like

Bijzonder, volledig overheen gekeken. Is dus gewoon beschikbaar :slight_smile:

Op NGR alleen als WMS.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.