Kleine afwijkingen in geometrie_ll in nieuwe locatieserver

Ik zie minimale verschillen in de geretourneerde coördinaten van de nieuwe locatieserver t.o.v. de oude. Het gaat weliswaar om het 7e decimaal (van de 8 die je terugkrijgt), dus heel relevant is het niet.

Wat wel vreemd is, is dat eigenlijk in alle gevallen de long waarde iets afwijkt, maar de lat wel exact overeenkomt. Maar niet altijd.

De geometrie uit de locatieserver is uberhaupt een versimpelde geometrie. Ik had daar ooit eens een voorbeeldje van geplaatst hier, maar dat kan ik zo gauw niet meer vinden. Dat heeft echter best een impact op sommige gemeentegrenzen, woonplaatsgrenzen en openbare ruimte lijnen (die overigens uit het NWB komen).
Die moet je dus uberhaupt alleen gebruiken als aanduiding waar een zoekresultaat zich bevind, niet als definitieve geometrie. Is het belangrijk dan, dat de nieuwe en de vorige locatieserver niet exact dezelfde zandkorrel aanwijst?

En als 2e: Lat/long? Waarom niet RD? Veel makkelijker naar mijn mening…

Dank je, de locatie van de zandkorrel is inderdaad niet van belang (we hebben het nu trouwens over Waldo, maar die kan me ook niet schelen :wink: )

Het is gewoon iets wat opvalt. Dat er bij versimpeling kleine afwijkingen voorkomen is logisch, maar hoe kan het dat het ene getal wel tot op 8 decimalen exact gelijk blijft maar de andere niet?

Een groter probleem is wat mij betreft dat de lonlat en RD-coördinaten niet overeen komen. Zo te zien wordt bij zowel de oude als de nieuwe locatieserver RDNAPTRANS niet toegepast, maar wordt er een benaderde transformatie gebruikt met fouten tot 25 cm.