Kleuren van een polygoon

Als ik de dkk of de bgt inlaad kan ik die keurig alle kleuren van de regenboog geven.

Maar als ik zelf een poligoon teken dan kan ik net de transparantie aanpassen en er wat verschillende stijlen aan hangen maar ik kom niet in het menu Laageigenschappen.

(de polygoon teken ik met de werkbalk annotaties.)

Wat zie ik over het hoofd?

vrgr Ron
Ik werk met QGIS-versie 3.22.4-Białowieża

Heb je post even onder Toepassingen-QGis gezet ipv Overig, lijkt me een wat toepasselijker categorie.

1 like

Een annotatie is iets anders dan een polygonen-kaartlaag.

Maar als je je annotatie-polygoon selecteert met de “annotatie-select-tool”, kun je in het styling paneel (F7) de symbologie aanpassen:

Dat is denk ik ook een deel van het probleem. F7 doet het niet. In ieder geval niet als ik deze polygoon selecteer.

Maar je zegt denk ik iets anders. Dat ik de verkeerde polgoon gebruik.

Ik zie de knop Nieuwe shapefile laag. Ik maak daar een een nieuwe shapefile aanmet Type geometrie Polygoon.

Maar dan?

Kun je het layer styling paneel helemaal niet openen? Ook niet vanuit het menu?:
View > Panels > Layer styling

Een annotatie is een object op je kaart dat niet wordt opgeslagen als dataset, maar in je QGIS project file belandt. Zelf gebruik ik deze nauwelijks, omdat je er behalve afbeelden niet veel mee kan. Daarom maak ik liever een nieuwe dataset (bijvoorbeeld geopackage) met een polygonen layer en teken ik mijn objecten daar in. De styling werkt dan zoals je gewend bent.

lang leve internet.

QGIS werkt blijkbaar iets anders dan de pakketten die ik normaal gebruik. (Autocad, Revit, Photoshop, Indesign)

De groep/laag had ik al aangemaakt. En daarna strande ik.

Laag actief maken!!

Dank je