Kompas met plaatsen

Een vraagje aan jullie. Als je via de “great circle” methode, de kortste weg neemt naar een plaats, dan veranderd je kompas naald gedurende de reis.

In general, your current heading will vary as you follow a great circle path (orthodrome); the final heading will differ from the initial heading by varying degrees according to distance and latitude (if you were to go from say 35°N,45°E (≈ Baghdad) to 35°N,135°E (≈ Osaka), you would start on a heading of 60° and end up on a heading of 120°!).

De oplossing is om via een “rhumb line” te reizen, hier blijf je in eenzelfde richting varen. De afstand kan wel een stuk langer zijn.

Rhumb lines are generally longer than great-circle (orthodrome) routes. For instance, London to New York is 4% longer along a rhumb line than along a great circle – important for avia­tion fuel, but not particularly to sailing vessels. New York to Beijing – close to the most extreme example possible (though not sailable!) – is 30% longer along a rhumb line.

Het idee van de app is mensen een idee geven waar een plaats ligt. Volgens mij kan ik daarvoor het beste de rhumb line “richting” gebruiken.

Wat denken jullie?

Het idee is dat je met je telefoon in een richting wijst en dan een lijstje hoofdsteden (daar wilde ik even mee beginnen qua idee) ziet die in die richting zijn (iets mooier dan een lijst, maar is de kern van het idee).

Dat hangt er van af. Wil je als je in Napels staat dat New York als pal west aangegeven wordt, omdat het op de zelfde noorderbreedte ligt, of wil je dat New York noordwest aangegeven wordt in de richting waarin een vliegtuig van Napels naar New York wegvliegt? Ik zou dat laatste willen.

NB: Als je voor de richting toch voor de loxodroom (Engels: rhumb line) kiest, dan moet je ook de afstand volgens die lijn uitrekenen.

PS: Bij een loxodroom blijf je aldoor dezelfde kompaskoers aanhouden, dat is NIET hetzelfde als aldoor dezelfde richting uit blijven gaan! Als je aldoor rechtdoor gaat dan volg je per definitie een kortste route, dus een grootcirkel.

Wil je als je in Napels staat dat New York als pal west aangegeven wordt, omdat het op de zelfde noorderbreedte ligt, of wil je dat New York noordwest aangegeven wordt in de richting waarin een vliegtuig van Napels naar New York wegvliegt? Ik zou dat laatste willen.

Ik heb even de wereldbol er bij gepakt, maar west voelt voor mij juist het meest logische in het bovenstaande geval.

Vind je dat in een extremer geval ook, bijvoorbeeld van de Noordkaap naar het noordelijkste puntje van Alaska? De kortste route is dan pal noord. De loxodroom is dan pal west of pal oost afhankelijk je exacte locatie en bestemming (als je een paar stappen opzij zet kan 'ie opeens van pal west naar pal oost springen).

En als je dat vindt, komt dat niet doordat je wereldbeeld bepaald is door vervormende platte wereldkaarten? Is het niet juist interessant om met jouw schrijf met plaatsnamen mensen daarover aan het denken te zetten…

untitled

Goed punt. Ik denk inderdaad dat dit best kan komen door de vervormende platte wereldkaarten die ik voornl. in m’n leven heb gezien (en anderen).

Is het niet juist interessant om met jouw schrijf met plaatsnamen mensen daarover aan het denken te zetten…

Dat kan een mooie kans zijn. Ik heb nog geen idee hoe ik dat principe dan zou kunnen vertellen/visualiseren.
Misschien wisselen tussen een “de wereld is plat” mode en “de wereld is rond”? Of ze boven elkaar zetten.

Zeilschip (vaste koers) vs. Vliegtuig?

Dat zeilschip kan nu in ieder geval nog niet over de noordpool (maar dat is een andere discussie :smile:)

De aanduiding zeilschip is inderdaad nogal verwarrend als er land of ijs in de weg ligt. De de wereld is plat/rond lijkt me beter, maar ook dat kan verwarrend zijn: Mensen die geloven dan de aarde plat is (Engels: flat earth) geloven vaak wel dat je van Napels naar New York naar het noordwesten moet vertrekken, en voor Noordkaap naar Alaska naar het noorden …

De aanduiding Mercatorprojectie/wereldbol lijkt me daarom correcter.


Wereldbeeld van flat earthers

1 like

Ik heb een technisch prototype gemaakt (html, js).

Zie deze video. Dit laat de positie zien van hoofdsteden van alle landen vanuit mijn locatie (Enschede).

Dataset:
https://population.un.org/wup/Download/Files/WUP2018-F13-Capital_Cities.xls

Geo berekeningen:
https://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong.html

Bevindingen:

  • Uitrekenen op een wat tragere Android telefoon van heading/distance duurt wat lang (20 sec.). Ik gebruik de formules van moveable type. Ik heb de formules redelijk geoptimaliseerd (hergebruik van cos/sin berekeningen).

  • Doordat je gaat rond lopen en kijkt naar een scherm, word je redelijk snel misselijk.

  • Op iOS gaat de beweging mooi, maar bij Android werkt het nog niet lekker.


Ik weet niet of ik hier mee verder ga. Het kompas op Android moet sowieso anders, op iOS maakt het ook nog uit hoe je je telefoon vasthoudt. Kortom er zitten wat haken en ogen aan de user experience.

Mogelijke Use Cases:

  • een oplossing voor uitkijkpunten, waar mensen kunnen zien welke plaatsen er in de verte liggen.
  • sightseeing in grote steden, globale richting/afstand van toeristische attracties
2 likes

Als ik op de video klik krijg ik:

This content is blocked. Contact the site owner to fix the issue.

Het forum embed youtube links automatisch, maar vervolgens kun je het niet afspelen. Ik heb er nu een text link van gemaakt.

Leuk! Ik heb 2 suggesties:

  • Het is mij niet duidelijk of de juiste richting naar een plaats de de linkerkant of het midden van de plaatsnaamlabel is. Als je een stipje bij iedere plaatsnaam zet als referentiepunt voor de exacte richting is dat wel duidelijk.
  • De plaatsen staan niet op afstand gepositioneerd, daardoor is het voor mij een wat onoverzichtelijke brij aan plaatsnamen. Een (logaritmische?) afstandsschaal gaat waarschijnlijk veel overlappende naamlabels geven, maar misschien kun je ze wel sorteren van dichtbij naar ver weg?

Ja inderdaad helemaal mee eens. Qua UI is dit niet duidelijk.
Niettemin moet ik eerst het kompas goed werkend krijgen op Android. Als dat niet werkt, heeft het ook geen zin om een betere UI te ontwikkelen.

1 like