Kompas met plaatsen

Ik ben bezig met een hobby project ideetje om plaatsen op een kompas schijf te zetten, zodat je een beetje weet waar een plaats zich bevind. Een beetje ala de screenshot beneden (compas city uit 2009, maar nu onvindbaar).

Dus op basis van een GPS coördinaaten moet ik plaatsen op de kompas schijf zetten.

Vragen:

  • Weet iemand of er nog soortgelijke applicaties live zijn?
  • Ik ben redelijk nieuw in het geo gebeuren, dus ik zoek even wat (engelse) geo termen en wat ideeën om van start te gaan. Op basis van lat/lon data van eigen locatie en locaties van plaatsen moet ik alles op een schijf zetten. Ik mis wat vaktermen om verder te komen qua onderzoek over het plaatsen op een kompas.
1 like

Je wil voor iedere plaats op de schrijf op basis van de geografische coördinaten (Engels: geographic coordinates) lengte en breedte (Engels: longitude and latitude) in het coördinatenstelsel (Engels: Coordinate Reference System) WGS84 dus het azimut van de kompasrichting (Engels: azimuth of compass bearing) en de hemelsbrede afstand via de geodetische lijn / grootcirkel (Engels: geodesic / great circle) over de ellipsoïde (Engels: ellipsoidal distance) berekenen zodat je deze poolcoördinaten (Engels: polar coordinates) op schaal kan afbeelden (Engels: plot)?

Je hebt dan een lijstje met WGS84-coördinaten van plaatsen nodig. Op basis daarvan wil je de richting en afstand uitrekenen. Tenslotte heb je tools nodig om de teksten zonder overlap mooi af te afbeelden. Van deze 3 deeltaken kan ik je helpen bij de 2e.

Met de gratis open source software-bibliotheek PROJ kun je richtingen en afstanden tussen geografische posities exact berekenen. Dat kan bijvoorbeeld met de command line tool (OSGeo4W Shell) die met QGIS meegeleverd wordt. Met onderstaand commando voor de berekening van de geodetische lijn van punt 52,0000°NB; 5,0000°OL naar punt 53,0000°NB; 5,1000°OL krijg je output met 1 cijfer achter de komma (-f %f.1)