Kopieren vanuit excell lukt niet

Ik probeer een simpele tabel in excell volgens de instructie in de site te plakken. Ik ga daarvoor uit van de instructie bij route 3. Ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik denk dat ik iets niet goed doe maar weet niet wat?

Omdat het maar niet werkte heb ik zo letterlijk mogelijk gedaan wat er in de instructie stond: dus ook de titels voorzien van < > . Gaat het daar fout? Of gaat het fout omdat ik de kolommen x en y nog heb laten staan? Als ik die weghaal krijg ik een foutmelding in de eerste kolom (want die is samengevoegd op basis van x en y), of gaat het fout omdat ik ALLE velden kopieer in excell en dan plak? (dus ook de koppen waar point en title instaat?)

Ik krijg nu de melding: “geen features… aangemaakt”, of ik krijg wel de symbooltjes te zien maar geen kaart als achtergrond.

@daneng kun jij hier op reageren?

Beste @Doris,

Heb je een voorbeeld van een excel bestand dat je gebruikt om de kaart mee aan te maken? Dat maakt het makkelijker voor me om je te helpen.

Beste @Doris,

Ik heb jou voorbeeld nagespeeld.
‘Groter’ (>) en ‘kleiner’ (<) tekens zijn niet handig om te gebruiken in de titel kolom, het zou kunnen zijn dat er hierdoor problemen optreden. Belangrijke kolommen om te hebben zijn ‘point’, ‘title’, ‘description’ en ‘styletype’. De ‘x’ en de ‘y’ zijn niet nodig, maar kunnen geen kwaad doen.

Als ik de volgende inhoud in een excel document selecteer en kopieer (ctrl+c):
excel-xls

En dat plak in ‘Stap 2: Markers’ Via Copy/Paste als TXT in het invoerveld met (ctrl+v):

Zie ik de markers op de kaart. Ze liggen weliswaar een beetje buiten nederland, maar ik neem aan dat dit inderdaad test coordinaten zijn.

Ook kan ik succesvol hiervan de HTML exporteren in ‘Stap 3’ en deze vervolgens in een browser openen.

Ik hoop dat ik je hiermee verder geholpen heb.

Dit is exact wat ik ook zie. (Ik heb uiteraard in eerste instantie ook zonder < en > geprobeerd maar uiteindelijk alles heel letterlijk genomen omdat ik niet wist wat ik nu verkeerd deed) Ik heb de x en y uit de voorbeelddocumentatie genomen, maar dan ligt daar dus de oorzaak: het zijn x en y coordinaten die gewoon niet in nederland op de kaart voorkomen en daarom zie ik de kaart eronder niet? (In dat geval misschien handig om dat in de documentatie aan te passen :wink:

@daneng, Ik zie twee issues met het voorbeeld. Het laatste getal van de Y-coordinaat wordt niet meegenomen. Verder worden de X en Y omgedraaid. Wanneer ik jouw voorbeeld overneem en het laatste getal toevoeg, kom ik nog steeds in het buitenland uit, nl. ergens in Duitsland ter hoogte van Straatsburg. Wanneer je de X- en Y-waarden omdraait, kom je in Hoogerheide uit.

In de voorbeelden (PDOK Voorbeelden) zie ik dat er wordt gesproken over lat/lon, maar waarbij voor de latitude de X-waarde en de longitude de Y-waarde wordt gebruikt. Misschien hier kritisch naar kijken bij het doorontwikkelen van PDOK kaart?

Bij voorbeeld 2 krijg ik trouwens bit.ly plaatjes terug :wink:

Goedpunt @fsteggink, ik ga kijken of deze documentatie verbeterd kan worden :).

Dag @Doris,

Ik zie dat je vraag in de discussie al is opgelost, ik lees nu pas deze vraag. Uit je vraag maak ik op dat je gebruik maakt van de Wegwijzer Digitale kaarten op de gemeentelijke website van VNG Realisatie (je maakt nl. melding van route 3 :slight_smile: ) Dat op zich vind ik natuurlijk leuk om te lezen.
In de Wegwijzer staat bij de instructie wel duidelijk dat voor het laden van de gegevens in PDOK Kaart de volgorde van de x,y coordinaten moet worden omgedraaid.
Ik ben het met je eens dat dit niet logisch is en zelfs verwarrend, maar zo werkt PDOK Kaart op dit moment nu eenmaal.
Ik hoop dat je door deze “hobbel” niet gestopt bent met experimenteren?