Koppelen kadastrale kaart 1832 aan huidige kadastrale kaart mogelijk?

Is het mogelijk om de kadastrale kaart 1832 over de huidige kadastrale kaart te leggen?
Als dat niet via PDOK kan, weet iemand een andere manier?

Dat ligt er een beetje aan of je die kaart uit 1832 al hebt en in welke vorm.

  1. Je hebt de oude kaart nog niet
    Geen idee waar je die kan krijgen. Misschien weet iemand anders hier dit?

  2. Papier
    Scannen of fotograferen zodat je bijvoorbeeld een jpeg krijgt

  3. Digitaal (jpeg, png, tiff) als afbeelding
    Georeferen, bijvoorbeeld met de georeferencer-plugin voor QGIS waarna je meestal een GeoTiff krijgt

  4. GeoTiff
    Openen als kaartlaag in QGIS. Daarna met de PDOK plugin de huidige kadastrale kaartlagen (WMS) toevoegen. Nu zie je beide over elkaar in QGIS.

Succes!
Raymond

De kaart van 1832 wordt als laag gebruikt in HISGIS en is daar in de viewer te combineren met andere kaarten. De huidige kaart is daar niet beschikbaar. Bij PDOK is de huidige kadastrale kaart als laag beschikbaar, maar niet die van 1832. Het gat me juist om de combinatie ervan.
Ik weet zelf helaas te weinig van de techniek om dat zelf voor elkaar te krijgen.

Ah, dat is handig om erbij te melden. Ik heb even naar HISGIS gekeken en volgens mij hebben de makers ervan stevig hun best gedaan om de data niet buiten hun applicatie beschikbaar te maken. Een “getmap” request lijkt bijvoorbeeld niet erg op een WMS:

https://hisgis.fa.knaw.nl/c89470f47834e4c67e6fce430ddb16b3/app/map?layer=620Kadaster+1832+gebouwen+fryslan&layer=630Kadaster+1832+percelen+fryslan&select_id=-1&selected=0&lnr=0&style=0&style=0&height=897&width=700&showall=0&y1=579878.5614&y0=592610.4&x0=205633.32&x1=215568.98

Daardoor wordt het ook lastig om de kaartlaag in bijvoorbeeld qgis te openen (al kan ik daarvoor nog wel een hacky oplossing bedenken). Je zou de makers van HISGIS kunnen vragen of ze de actuele kadastrale kaart (WMS) kunnen opnemen in de app.

In het geval van Friesland heeft de Provincie frylán in ArcGIS online een kaartlaag beschikbaar gesteld.
Deze link: Themas/cultuurhistorie (MapServer) kun je in QGIS als ArcGIS Feature service laden.

De Kadastrale minuutplans van 1832 kunnen worden bekeken via https://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/.

In het Nationaal Georegister heeft de RCE een WMS en een WFS gepubliceerd met de ligging van de Kadastrale minuutplans 1832. Beide services bevatten een hyperlink naar de beeldbank-pagina met het betreffende minuutplan.

De afbeelding van de minuutplans is op ieder zoomniveau opgebouwd uit getilede JPG’s van 256*256 pixels, die niet gegeorefereerd zijn. De minuutplans en de tiles zijn ook niet noordgericht.

Voor de duidelijkheid: de kaart in het Nationaal Georegister bevat dus alleen buitengrens van de minuutplans, niet de perceelsgrenzen:

Ik download de minuutplans van cultureelerfgoed.nl, bijv. :Bekijk alle beelden van:

Daarna gebruik ik de plugin ‘Freehand raster georeferencer’ om de jpg in qgis te laden en te georefereren. Dat laatste gaat heel eenvoudig met 2 clicks.

Dan de uitdaging: ik wil de percelen als polygonen toevoegen aan een laag. Dat kan natuurlijk door handmatig rond de percelen te ‘clicken’, maar is ondoenlijk voor een gebied met honder(den) percelen.

Als iemand mij op een slimmere manier kan wijzen hoor ik het heel graag. Ik ben pas begonnen met QGis en heb gezocht op ‘poligoniseren’ en ‘snap’ -functies, maar krijg het niet voor elkaar. Het is voor mij nog een beetje een klok-en-klepel verhaal…