Koppelen PDOK 3d Gebouwhoogte aan BAG/Adresgegevens

Hallo,

Ik ben bezig een poging te doen om de de 3dGebouwhoogte dataset te koppelen aan de BAG. Ik ondervind hier nogal wat problemen mee heeft iemand hier ervaring mee of weet een andere manier om de gebouwhoogte aan een adres te kunnen koppelen? Ik hoor graag wat terug.

Groetjes,
Peter

1 like

Op Hoogste gebouwen van Nederland hebben we Top10NL 3D Gebouwhoogte gebruikt om de kaart te maken. De data stamt uit 2014. Er is voor 2017 weer een klein stukje Valkenburg (Limburg) beschikbaar, maar (nog) geen landelijke data set. Er zijn heel wat partijen die van de BAG-panden (die zijn overgenomen in de BGT) 3D objecten weten te maken op basis van AHN, o.a. de TU Delft mbv 3Dfier.

Bedankt voor je antwoord, als ik het goed begrijp is er geen landelijke data waarin panden met pandhoogte gekoppeld zijn aan adressen? Dit moet toch niet lastig zijn lijkt me. Aangezien zowel 3d Gebouwhoogte data als de BAG gebruik maken van PandID’s en GMLid’s moeten die toch simpel te koppelen zijn lijkt me? Ik heb eerst zelf op basis van lat/lon koppelingen proberen te maken maar dat geeft erg veel uitval en vervuiling. Dit moet simpeler kunnen toch?

3d Gebouwhoogte is uit 2014, terwijl de BAG natuurlijk dagelijks wordt bijgewerkt. Dat zal best wat uitval veroorzaken, ook omdat niet ieder BAG-object een TOP10NL-gebouw is (bijv. ondergrondse parkeergarages) en vice versa.

Misschien kunnen @JanetteStorm en @RichardWitmer meer vertellen of en op welke termijn een 3D-versie van de BAG, BGT of BRT wordt geleverd?

Hallo Peter,

Er is recent een actueler bestand van Gebouwhoogtes beschikbaar gekomen, zie http://3dbag.bk.tudelft.nl/

3 likes

Hoi Richard, super dit is precies wat ik zoek!!! Echt hartstikke bedankt, geweldig dit :wink:

1 like