Kwaliteit wegen

Voor een onderzoek ben ik opzoek naar een dataset die de kwaliteit van wegen in nederland bevat. Denk dus aan de aanwezigheid van gaten / hobbels, ben dus vooral op zoek naar een indicatie van de gladheid van de weg. Ik weet dat de wegen in Nederland van een goede kwaliteit zijn, maar zeker op de kleinere wegen valt dit nog wel eens tegen. Ik ben niet enorm bekend in de wereld van geo-datasets, dus hulp is altijd welkom!

Het Nationaal Wegen Bestand is een goede basis. Dat bestand geeft onder andere inzicht in de wegbeheerder. Het bestand geeft géén inzicht in de (huidige) kwaliteit van de wegen. Die info lijkt me een speld in een hooiberg…

1 like

Voor de gladheid van de wegen heeft @Just_OSGeo ooit GeoSkating opgezet! Is het wegdek lekker glad om goed op te kunnen skaten?

2 likes

Ha leuk @emacgillavry dat je geoskating.com weer noemt!
De data is uit 2005-2015.

Ik denk dat een belangrijke bron ook OpenStreetMap is.
Bijvoorbeeld een willekeurige weg, Koeweg Otterlo, is bijv gedeeltelijk glad asfalt:

maar even verder zandweg:

Er zijn verschillende attributen, “tags” (key-value pairs) geheten in OSM, die vrij gedetailleerd de ondergrond, gladheid en zelfs gradering bijv “grade3” aangeven. Op de OSM Wiki staan al die tags uitgelegd, bijv trackype. Ik denk eerlijk gezegd dat er geen betere bron bestaat. Deze kun je ook zelf bijwerken, ook heel simpel vanaf je mobiel in je directe omgeving met bijv de StreetComplete app.

Uit luchtfoto’s en AHN kun je natuurlijk ook afleiden maar is best “involved”.

Als het je om de gladheid te doen is, dan is de BGT misschien nog de beste plek. Het fysiek_voorkomen attribuut bevat een aanduiding of het gesloten verharding is (in NL vrijwel altijd asfalt, soms beton), of open verharding (klinkers), enzovoorts. Daar kun je vaak ook verkeersdrempels uit halen (niet altijd, overigens). OSM, zoals Just aangeeft, is daar ook een goeie plek voor, maar dan ben je wel afhankelijk van de lokale vrijwilliger en hoe compleet en actueel die is.

De staat van de verharding, dus eventuele gaten, verzakkingen enzovoorts, is waarschijnlijk bij de beheerder van de weg wel bekend - maar word niet landelijk ontsloten voor zover ik weet. Zou wel een mooie zijn voor de NWB: een attribuut met de datum wanneer de verharding gelegd is. dat zou een mooie indicatie zijn voor de staat van het wegdek ter plaatse.

Bedankt allen voor de uitgebreide antwoorden. Ik begrijp dus dat er een hoop data is die wel indirect iets zegt over de kwaliteit van de wegen, maar dat er (nog) geen data is die direct iets zegt over de kwaliteit van onze wegen?

Nou: die data zal er vast wel zijn, lokaal bij alle verschillende wegbeheerders (RWS, Provincies, Waterschappen, Gemeentes, en nog een handvol derden… terug te vinden in de NWB). Want die zullen eens in de zoveel tijd toch moeten controleren of het nog een beetje acceptabel is allemaal, en of ze onderhoud of zelfs vervanging van verharding moeten gaan inplannen. Alleen: die specifieke gegevens worden, voor zover ik weet, nergens landelijk gepubliceerd. Wellicht dat er een aantal beheerders zijn die dat wel doen, maar dat zal individueel zijn. En om alle wegbeheerders aan te schrijven, zou ik je niet willen aanraden, maar 't kan wel natuurlijk…

3 likes

Je zou het natuurlijk commercieel kunnen aanpakken, maar ik weet niet of die businesscase snel sluitend te krijgen is… :wink:

Hier een kilometer verderop is de kwaliteit niet je dat:

2 likes

Ha,

OSM, zoals Just aangeeft, is daar ook een goeie plek voor, maar dan ben je
wel afhankelijk van de lokale vrijwilliger en hoe compleet en actueel die is.

Ik denk dat we OSM serieuzer moeten gaan nemen. Dat doen momenteel o.a. TomTom, Meta en Microsoft, denk niet de minsten, binnen OvertureMaps. Goed om daar eens van kennis te nemen. OpenStreetMap data staat daarin centraal, vandaar veel initiatieven voor aanvulling, kwaliteitsverbetering, micromapping, ook in NL.

BGT, uiteraard in theorie de beste plek, echter vooral in buitengebieden, vaak matige “dekking”. Ik zou kunnen parafraseren:

BGT, zoals @sbjager aangeeft, is daar ook een goeie plek voor, maar dan ben je wel afhankelijk van de betreffende gemeente en hoe compleet en actueel die (met name in buitengebieden) is.

Denk, ok andere/nieuwe discussie, dat de projecten (BRT, BGT, BAG,…) en OpenStreetMap elkaar dus kunnen versterken.

1 like

@timos de hamvraag is: wat is voor jouw onderzoek “kwaliteit”?
Wegbeheerders (gemeenten, waterschappen, provincies, RWS) hanteren wensen en eisen m.b.t. afwatering, stroefheid, effenheid, reflectie vd witte strepen etc.
Je hebt het over “gladheid” vh oppervlak, maar wellicht kun je iets meer vertellen over jouw onderzoek?

In de OpenStreetMap community is een aantal jaren geleden een hele discussie gevoerd over “smoothness”, zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Accepted_features/Smoothness
In dat voorstel werd smoothness vertaald naar: bruikbaar door skater / racefiets / gewone fiets / mountain bike / fourwheel drive.

Tot slot: de fietserbond heeft in haar routeplanner diep verborgen ook een optie “kwaliteit”, dus daar moet ook info aanwezig zijn

2 likes

Hoi @gisnederland, op dit moment denken we na om met het onderzoek zelf een dataset van de kwaliteit van het wegennet in Nederland te produceren. We zouden het dan inderdaad willen toevoegen aan bijvoorbeeld openstreetmap. Hiervoor zou je dan inderdaad wel moeten nadenken over wat dan precies kwaliteit inhoudt. Smoothness is inderdaad van belang, alleen de smoothness zoals die voor openstreetmap gedefineerd wordt is misschien nog wel te grof.