Lagen over NL Maps-kaart maken

Met de PDOK Wizard kon ik code maken voor kaarten inclusief zoekfunctie en extra eigen of reeds bestaande kaartlagen.

Met de NL Maps Wizard kan ik wel mooie kaarten van Nederland maken die goed tonen op onze site Rijksoverheid.nl, maar hoe voeg ik daar als niet ontwikkelaar nu reeds bestaande kaartlagen en liefst ook een zoekfunctie aan toe?

Achtergrond: Wij willen voor het tonen van reeds bestaande datasets, zoals geluidskaarten en gebieden waar drones niet mogen vliegen kijken of we NL Maps kunnen gebruiken. Voor ik onze externe ontwikkelaars in de arm neem wil ik onze organisatie graag een werkend voorbeeld binnen onze hoofdsite Rijksoverheid.nl tonen. Wellicht dat we daarna een generieke toepassing kunnen bouwen zodat alle redacteuren van de ruim 300 sites op ons Platform Rijksoverheid Online dit eenvoudig zelf kunnen inzetten. In dit geval zou ik de kaart zoals gegenereerd met de NL Maps wizard graag combineren met https://geodata.nationaalgeoregister.nl/rwsgeluidskaarten/wms.

Mooi om te lezen, dat NL Maps gebruikt gaat worden op Rijksoverheid.nl. We zijn inmiddels bezig om extra functionaliteit toe te voegen. De zoekfunctie (adres invoeren om de kaart te positioneren) ligt zeker in het verschiet. Er is immers al een Locatie Server, die we hiervoor kunnen gebruiken.

Het toevoegen van een WMS zoals de geluidskaarten van RWS is ook zo’n functionaliteit die zeker op de roadmap staat. Een voorbeeld om dit te doen hebben we beschreven in de advanced tutorial Leaflet step 2 die we tijdens Maptime Amsterdam en Maptime Utrecht hebben gegeven. Hierbij wordt nu uitgegaan van Leaflet. Welke bibliotheek gebruiken jullie?

Voor onze Openstreetmap-kaarten gebruiken we op dit moment ook Leaflet. Goed om te horen dat NL Maps verder doorontwikkeld wordt. Ik heb inmiddels contact met Richard Witmer van het kadaster, dus stel mijn vragen voor nu even via hem. Dank.

Inmiddels is er een nieuwe release beschikbaar van NL Maps. Je kan kiezen uit een aantal vooraf geselecteerde WMS-services van PDOK die je kan toevoegen. Met behulp van de JavaScript-bibliotheek kan je ook andere WMS-services toevoegen.

Voor voorbeeldcode hoe een extra laag toe te voegen zie dit voorbeeld op jsfidde.net
.

1 like

Voor een ander voorbeeld, zie de link in deze post: PDOK Forum https://forum.pdok.nl/t/luchtfotos-prorail-in-een-webmap-met-nl-maps/1365?u=e.j.h.polle