Lagen werken niet meer na een revisie

Hi Geoforum,

Ik ben een architect en ik heb ooit voor mijn collega’s een lagenset samengesteld waarmee we de context kunnen presenteren. Denk aan satellietbeelden, wegenstructuren, verkaveling en bestemmingsplannen. Gisteren meldde een collega dat hij de bijgevoegde melding zag en na wat speurwerk vond ik dat gisteren een revisie is gemaakt aan de service. Nu ben ik wel handig maar nog steeds een absolute leek als het hierop aankomt, na wat dingen geprobeerd te hebben en de NGR documentatie weer te lezen kom ik niet verder.
Is deze databron makkelijk te herstellen en zo ja wat moet ik daarvoor doen? Wat mij opvalt is dat de oorspronkelijke laag gebruik maakte van WFS en de nieuwe wegenlaag WMS, niet onbelangrijk maar ik kan met ook niet voorstellen dat ze dat even omgooien met een revisie. Alvast bedankt!

Groet,
Jannick

Het lijkt aan de PDOK plugin te liggen. Als ik de WFS service ‘wegvakken’ van NWB wegen opvraag in de QGIS PDOK Services Plugin dan geeft de kaartlaag de foutmelding dat de datalayer niet gevonden kan worden.

als je in QGIS handmatig een WFS laag toevoegd met deze url:
https://geo.rijkswaterstaat.nl/services/ogc/gdr/nwb_wegen/ows?service=WFS&request=getcapabilities&version=2.0.0

dan krijg je wel je wegvakkken.

1 like

Heel erg bedankt Thomas! Ik kon zo inderdaad gemakkelijk de lagen updaten en nu werken ze weer. Ik heb ook een berichtje gedaan naar PDOK om dit aan te geven.

De NWB Wegen WFS wordt sinds deze maand niet meer aangeboden via PDOK/NGR, alleen nog via Rijkswaterstaat zelf.

Het klopt dus dat je deze melding krijgt. Wel vervelend natuurlijk :slight_smile: Reken er ook maar op dat dit soort dingen vaker gebeuren, dus het is wel handig om je een beetje te verdiepen in de GIS wereld. En natuurlijk inschrijven op de PDOK attenderingsmails en regelmatig dit forum bezoeken helpt ook!