Lakeflood function

Hi! Ik ben bezig met het kijken naar het overstromingsgebied van de Brahmaputra rivier bij het Barpeta district in India. De lakeflood function lijkt mij daar geschikt voor, alleen kom ik er niet helemaal uit. Ik heb een DEM van het gebied, maar nu moet ik ook iets van ‘zaden’ hebben. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?
Alvast bedankt!

Hoi Hiske,

Zo te zien gebruik je de Nederlandse versie van QGIS. Persoonlijk vind ik de vertaalde technische Engelse GIS-termen niet altijd heel begrijpelijk. “Zaden” is bijvoorbeeld letterlijk vertaald vanuit “seeds” wat eigenlijk meer het “voeden” van je algoritme is om aan te geven waar (en hoe hoog) het waterpeil is.

In QGIS zie je dat het een SAGA algoritme-betreft, dus het beste raadpleeg je de SAGA handleiding. Daar vind je dit:
http://www.saga-gis.org/saga_tool_doc/2.3.0/ta_hydrology_16.html

Ik hoop dat je er zo uit kunt komen. Succes!

1 like

Bedankt voor uw reactie! Ik snap alleen niet zo goed hoe je aan die seeds moet komen. Moet dat met de SAGA functie ‘seed generation’? Want ik heb nu alleen een DEM van het gebied.

Hoi Hiske,

Hier een video met een tutorial over de lake flood tool:
https://youtu.be/kam9Vi53yOE

Hopelijk lukt het hiermee.

1 like

Heel erg bedankt! Het gaat bij mij alleen mis bij de lake flood functie. Dan krijg ik deze foutmelding:
Schermafbeelding 2020-12-16 164320
Wat kan ik hieraan doen?

Allereerst de spaties uit je folder namen halen (zie video die ik per e-mail heb gestuurd met good practice). Spaties veroorzaken vaak vreemde errors.
Als dat het niet is, hebben je rasters misschien toch niet exact dezelfde dimensies.

1 like

Ik heb de spaties eruit gehaald, maar nog steeds werkt het niet. Wel heb ik alles verder hetzelfde gedaan zoals op het filmpje, behalve dat ik hem op EPSG:4236 heb staan ipv specifiek over het gebied. Zou het daaraan kunnen liggen?

Daar ligt het zeker aan.
Voor DEM analyse mag je nooit EPSG:4326 gebruiken. Dat is een Geographic Coordinate System met lat/lon coordinaten. De x en y zijn dan in graden, terwijl de z in meters is. Hier meer info: Stream and catchment delineation with GIS (theory) - YouTube

3 likes

Wauw! Het wordt een hele cursus!! <3

3 likes

Aha bedankt! Ik heb het geprobeerd, maar als ik in de properties van mijn DEM dit aanpas naar EPSG:32646 dan verdwijnt de DEM. Hoe moet ik dit veranderen dan?
Sorry voor het late antwoord trouwens, zaten even wat feestdagen tussen :slight_smile:

Ik denk dat je je data moet exporteren naar een nieuw bestand met een ander CRS.