LAZ-data DHM Vlaanderen uitlezen op basis van coördinaten

Een klein stukje context van mijn vraag:

In het kader van ‘learning by doing’ werk ik aan een project. Ik ben een hobbyist en m.b.t. geo data was ik tot voor kort volledig onbekend.

Doel van het project is om Lidar ingemeten pointclouds uit te lezen en te exporteren naar een toepasbaar formaat. Dit middels de combinatie Python/Flask/Leaflet.

De stappen zijn globaal als volgt:

  • Creëren Leafletmap
  • Selecteren van een area dmv intekenen polygoon / uploaden van polygoon in .dxf in de leafletmap
  • Ophalen en clippen van de laz-files
  • geclipte puntenwolk exporteren naar csv/dxf/3dm.

Voor de AHN2 dataset is dit inmiddels gelukt. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de dataset die aangemaakt is in het kader van het PoTree-project (http://www.pointclouds.nl/docs/taming-beast-free.pdf.

Nu mijn vraag:

De vlaamse overheid heeft ook LiDAR data beschikbaar gesteld. Deze data is verkrijgbaar via:

Deze informatie wordt in (WTMS)-tiles beschikbaar gesteld. De .laz-data is dus verkrijgbaar door per tile aan te klikken en te downloaden. Voor zover ik kan beoordelen is dit een OpenLayers-toepassing waarin via de GetFeatureInfo het pad naar de .laz-file wordt verkregen. De .laz-bestanden zijn ingedeeld maar er zit geen heel duidelijk patroon in: Een typisch url is bijvoorbeeld: https://remotesensing.vlaanderen.be/download/openlidar/LiDAR_DHMV_1/dhm1/p08/d01d02/dhm1**p08d01d02_006**/Tiles/dhm1p08d01d02_006_147000_212000.laz, waarbij de vetgedrukte delen per tile varieren (en soms zijn er meerdere files per tile). De codering is denk ik gebaseerd op de vluchtroutes en dagen.

Zolang ik het pad hard-script in mijn code, kan ik deze data ontsluiten en gebruiken (zie code).

Wat ik nodig heb voor mijn project is echter het omgekeerde: