LGN2023 beschikbaar

Het LGN2023 bestand is nu beschikbaar als open data. Dit rasterbestand heeft, net als de voorgaande LGN-versies, een ruimtelijke resolutie van 5 meter. Het bestand geeft het landgebruik in Nederland in 2023 weer, verdeeld over 51 verschillende landgebruiksklassen. Alle LGN klassen zijn net als in LGN2022 éénduidig gedefinieerd op basis van unieke combinaties van klassen uit 12 verschillende bestanden of maskers.
Op www.lgn.nl is onder de kop ‘Documentatie’ een factsheet te vinden met een beschrijving van de kleine aanpassingen t.o.v. de LGN2022 productie.
Op de website is LGN2023 onder de kop ‘Bestanden’ als GeoTiff-bestand te downloaden.
Tijdens de LGN-gebruikersdag op 5 september zullen we het bestand nader toelichten. Aanmelden voor de gebruikersdag kan op www.lgn.nl middels de link in het nieuwsbericht.

3 likes

Beste,

Een heel mooie dataset! Twee vragen:

  • is er ook een Vector-versie publiek beschikbaar? Bijv via WFS of bestanden?
  • zie geen gebruiksvoorwaarden/licentie: mag de kaart/data bijvoorbeeld gebruikt worden voor OpenStreetMap imports of edits (als bijv achtergrond WMS)?

Beste Just,
Wij stellen geen vector-versie beschikbaar. Er is enkel een Geotiff.
LGN wordt sinds vorig jaar aangeboden met een CC-BY-SA 4.0 licentie. Dit staat vermeld op de website waar je de downloadaanvraag kunt doen en in de gedownloade zip zit ook een tekstbestand met deze informatie.

Beste @LGN ,

Bedankt voor snel antwoord!

Ben toch benieuwd waarom er geen Vector data wordt vrijgegeven. Op deze pagina wordt over Open Data gesproken. Een raster-bestand 1:50000 met 5m resolutie is beperkt bruikbaar lijkt mij voor afnemers. De brondata zoals o.a. BRP en Top10NL zijn Open Data met hogere resolutie. Het project wordt, voorzover ik kan zien, met publieke middelen gefinancierd. Ik zie niet zo snel commerciële belangen. Er kan natuurlijk een sterke reden zijn, bijv politieke gevoeligheid, dat de (vector) data niet open is. Of een kwestie van tijd en middelen, zag iets over toekomstige basisregistratie…

1 like

Beste Just,
Ik plaats de reactie van Jandirk Bulens hier even.

Hoi Just,

Tijd geleden dat we elkaar zagen/spraken,. Ik ben zelf niet meer direct betrokken bij LGN, want pensioen, maar kan wel even reageren. Van LGN zijn geen vector data beschikbaar omdat het bestand wordt als raster bestand gemaakt (maw er bestaat gaan vector bestand van anders zou dat ook zeker open data zijn). Heeft alles te maken met de wijze waarop de classificatie wordt uitgevoerd. Oorspronkelijk was de bron voor LGN voornamelijk RS-beelden, maar met het beschikbaar komen van veel andere ‘hulpbestanden’, waarondder ook vectorbestanden kan nu veel beter, dwz met een hogere resolutie en een beter betrouwbaarheid om landgebruik in beeld te brengen. Om LGN te maken hebben de belangrijkste bronbestanden een resolutie die best verschillend is en kunnen we een betrouwbaar beeld nog steeds niet maken met een hogere resolutie dan die we nu bieden. Overigens werken we wel aan steeds hogere resolutie met bijv met toekomstige nieuwe technieken (AI?) waarmee dat zou kunnen, dat onderzoeken we nu, maar we zijn nog niet zo ver dat we dat al kunnen aanbieden.

In het verleden wel een het gevectoriseerde bestand van de raster data aangeboden, maar daar bleek te weinig belangstelling voor, dus dat wordt niet meer gedaan. Om de puntjes op de i te zetten, LGN is oorspronkelijk nooit met publieke middelen gemaakt in opdracht van de overheid, maar sinds een paar jaar vragen we wel onze grootste afnemers om het onderhoud, beheer en jaarlijks een nieuwe versie te financieren. Dit zijn alle overheidspartijen en voor ons ook de reden om de data open te maken, als ‘zijnde’ met publiek geld gemaakt.

En ja, er gaan geluiden op LGN op te nemen in een basisregistratie onderdeel van bijv die van kleine landschapselementen of apart, beiden als uitbreiding op de BGT, maar zover is het nog niet.

Hoop dat dit voldoende duidelijk is voor je, mogelijk dat Gerard en/of Maarten nog aanvullingen kunnen geven.

Gr, Jandirk

2 likes

Hoi Jandirk,

Leuk om van jou antwoord te krijgen!
Je antwoord is ook erg duidelijk in alle aspecten. Geen vragen meer van mijn kant.
Lijkt mij een mooi/uitdagend project om LGN volledig vector te maken. Voor RS interpretaties zijn er inmiddels veel Open Source tools en aanbieders (EOX, Developmentseed) die ook regelmatig op FOSS4Gs presenteren. In de Vector tile wereld is er ook veel om bijv hiërarchische (her-)classificaties te doen. Zal je hier niet verder mee vermoeien. LGN kan hier op GeoForum altijd vragen daarover uitzetten indien nodig. Geniet van je pensioen en wie weet tot sprekens.
Groet! Just