In de BGT staan vlakken. Voor mijn werk heb ik geen vlakken nodig maar de lijn informatie (bijvoorbeeld is de lijn een kant weg, kant insteek, een muur, een raster, etc). Verder is belangrijk te weten de kwaliteit (nauwkeurigheid) van de lijn en op welke wijze de lijn in het bestand is gekomen (fotogrammetrisch, terrestrisch)
Hallo @jbrinksma, ik lees geen vraag in je bericht, wellicht mist er nog een stukje?
Wellicht heb je wat aan de volgende informatie: de BGT bevat wel degelijk lijnen (kruinlijnen). Via o.a. de OGC API - Features van PDOK kun je deze objecten bekijken en downloaden: Basisregistratie Grootschalige Topografie (OGC API)
Per objecttype zijn eisen aan de kwaliteit vastgesteld. Hier vind je per objecttype wat de positionele nauwkeurigheid zou moeten zijn: Basisregistratie Grootschalige Topografie Gegegevenscatalogus BGT 1.2 .
De inwinningsmethode vind je in het object Plaatsbepalingspunt. Die hebben we helaas niet in de OGC API - Features, die zul je apart moeten downloaden. Bijvoorbeeld via de BGT Download API: PDOK API - Swagger UI
Ik verwacht dat je op zoek bent naar een lijnenkaart gebaseerd op de BGT, vergelijkbaar met de voormalige GBKN. Waarbij de ‘waarde’ van de lijn gebaseerd is op de ‘waarde’ van de vlakken links en rechts (bijvoorbeeld een pand-vlak en een erf-vlak geven een lijn bebouwing). En waarbij de al aanwezige lijnen (zoals een scheiding) worden gebruikt in plaats van de berekende grenslijnen.
Zo’n gegevensset bestaat formeel niet. De BGT Omtrekgerichte visualisatie komt nog enigszins in de buurt, maar is een WMTS, geen CAD- of GIS-bestand.
Sommige organisaties maken zelf zo’n lijnenkaart uit de BGT met ETL-tooling (bijvoorbeeld FME of GeoPandas).
Wel bestaat er een online tool van CADCollege die een DXF maakt waar je mogelijk iets mee kunt.
Informatie over de kwaliteit en inwinningswijze van de lijn zul je daar echter niet vinden, zie daarvoor het eerdere antwoord.
Disclaimer: Ik ben niet gelieerd aan CADCollege, ben niet de maker van de tool, en heb geen idee hoe de kwaliteit van de tool is. Gebruik op eigen risico