Lijnmarkering tussen land en water

Hallo mede forum leden!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik ben opzoek hoe ik de scheiding tussen land en water dmv van een lijn kan aangeven in mijn kaarten. Sorry ik ben niet heel ervaren hier in. Op dit moment maak ik gebruik van QGIS plug in en dan TOP10NL data.

Wat moet ik als laag selecteren om die lijnen weer te geven?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Ik wil alleen een lijn zonder inkleuring (of anders wit)

Alvast harteijk dank!

Beste @djfred,

In de Top10NL zit in het object ‘Hoogte’ de hoogwaterlijn als lijngeometrie. Dit staat beschreven in de productspecificatie. Een voorbeeld van die lijn zie je hier:

Dat lijkt de snelste route te zijn.

De Wijk- en Buurtkaart van het CBS geeft per administratieve eenheid of het deel wèl of niet watergebied is. Met behulp van een geografische analyse zou je de lijn hieruit kunnen afleiden:

  1. selecteer alle waarden in de kolom gm_code van de gebieden, die de waarde ‘ja’ hebben in de kolom ‘water’
  2. kijk of die waarden in de gm_code ook voorkomt in gebieden, die de waarde ‘nee’ hebben in de kolom 'water´
  3. bereken de overlap (lijngeometrie) tussen gebieden met dezelde waarde voor gm_code, waar die voor de kolom ‘water’ de waarde ‘ja’ of ‘nee’ hebben
  4. reken alle lijngeometrieën van de overlap aan elkaar.

De Wijk- en Buurtkaart baseert zich voor de scheiding tussen water en land op het Bestand Bodemgebruik. Daar zou je ook naar kunnen kijken.